سبک های معماری داخلی

طراحی داخلی منحصربفرد و چشم نواز همواره دغدغه ای برای همه افراد است. در واقع معتقد هستیم خانه ما بازتابی از شخصیت ما می باشد. بنابراین برای داشتن یک دکوراسیون زیبا ناگزیر به شناخت انواع سبک طراحی و معماری داخلی آن ها هستیم.در این مقاله سبک های طراحی داخلی را توضیح خواهیم داد.

طراحی داخلی

سبک کلاسیک(classic):

 تناسب، تقارن، ثبات، تجمل و توجه به جزئیات از ویژگی های اصلی سبک کلاسیک می باشد.استفاده از رنگ های طلایی، بژ، کرم، خاکستری، صدفی، نقره ای، زیتونی و شرابی، فضایی آرام و راحت را در این سبک به وجود می اورد.مبلمان، کف پوش پارکت، فرش و پارچه های مخملی بهترین انتخاب برای این سبک هستند.برای دیوارها نیز از کاغذ دیواری مرغوب با نقوش کلاسیک و یا پنل های دیواری چوبی استفاده می شود.مبلمان آنتیک، مجلل و ظریف، ساخته شده از چوب، همراه با منبت کاری انتخاب مناسبی برای این سبک است.سقف ها به رنگ های روشن مانند سفید، شیری و کرم بوده، همراه با گچبری و تزئینات در قسمتی که لوستر آویزان می شود.

سبک مدرن(modern):

 سبک مدرن با شعار “هر چه کمتر، بهتر” به استفاده از خطوط ساده، عملکرد گرایی و کاربردی بودن وسایل تاکید دارد. در این سبک با استفاده از خطوط هندسی ساده، فضا به صورت مینیمالیست طراحی می گردد.در طراحی داخلی سبک مدرن از رنگ ها به صورت طبیعی و یا با طیفی از رنگ های خنثی استفاده می شود و رنگ های تیره به خصوص سیاه در کنار رنگ سفید کاربرد دارند. نور طبیعی به منظور بزرگتر جلوه دادن فضا از اهمیت بالایی بر خوردار است. از دیگر ویژگی های این سبک الیاف طبیعی، کتان و چرم، وسایلی از چوب درخت کاج و اثاثیه با فاصله از کف است.

سبک مدرن

سبک صنعتی(Industrial):

در این سبک طبیعی بودن و نیمه تمام بودن عناصر به چشم می آید و در طراحی داخلی آن از حداقل مبلمان و حداکثر عناصر صنعتی، کارخانه ای و کارگاهی استفاده می شود. هر آنچه که در سبک های معماری باید مخفی باشد از جمله سازه های خام و صنعتی، انواع آجر، تیر های اصلی، پیچ و مهره، کانال های عبور هوا و … در سبک صنعتی به نمایش گذاشته می شود.

رنگ های خنثی از جمله خاکستری، سیاه و سفید جزو رنگ های زمینه ای بوده و رنگ های گرم نیز در اجزای تزئینی مانند یک اثر هنری رنگارنگ به کار برده می شوند. از نور مصنوعی نیز در فضاهای داخلی بهره برده می شود.

سبک روستیک(rustic):

سبک روستیک در فضاهای ویلایی کاربرد دارد و کوشش آن در به درون خانه کشیدن طبیعت خالص است. البته ساختار خام و نپخته ای دارد و دارای اجزائی ناصاف و کمی زمخت است. مبلمان و وسایل روشنایی گاها از کنده درخت، تنه و شاخه ی درختان و الیاف و کنف ساخته می شوند. این سبک در خانه های ویلایی و کوهستانی و روستایی یافت می شود.رنگ های اصلی مورد استفاده در سبک روستیک سبز، قرمز و قهوه ای هستند.در این سبک مبلمان، درب ، کابینت ، کف و سقف همگی از جنس چوب هستند. لازم به ذکر است سنگ و فلزات مات نیز در سبک روستیک بسیار کاربردی هستند.

سبک روستیک

سبک مینیمالیست( Minimalist):

سبک مینیمالیست در استرالیا محبوب گردید و حس سادگی و خطوط صاف و تمیز را القا نمود. این سبک مفاهیمی را از طراحی مدرن برداشت کرده ولی آن را ساده تر ارایه داده است. از ویژگی های این سبک می توان رنگ های خنثی، کاناپه های ساده و انتقال حس دو عنصر آب و باد را نام برد. در سبک مینیمالیست هیچ چیز افراطی و بیش از اندازه نیست و لوازم خانه با زرق و برق انتخاب نمی شود.

آثار هنرمندان مینیمالیست گاه کاملاً تصادفی پدید می آمد و گاه زاده شکل های هندسی ساده و مکرر بود. ساده گرایی نمونه ای از ایجاز و سادگی را در خود دارد و بیانگر سخن رابرت براونینگ است: Less is more (کمتر غنی تر است).

سبک باروک:

تزئین سقف، کف و دیوارها در طراحی داخلی باروک بسیار مهم است و اکثرا دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب است. برای تزئین سقف معمولا از حاشیه‌های متنوع و لوسترهای کریستالی استفاده می‌شود. در مورد تزئین دیوارها نیز تابلوهای نقاشی معروف، آینه، قاب‌های طلایی و مواردی از این قبیل بکار برده می‌شود. برای کف اتاق نیز از سنگ مرمر، گرانیت یا سرامیک استفاده می‌شود.

سبک باروک

سبک آرت دکو:

 این سبک با تاکید بر استفاده از فلزات، سطوح براق و درخشان، باعث می شود که فضای خانه دارای جلوه ای پر زرق و برق و تجملاتی شود. همچنین استفاده از شکل های هندسی، الگوها و رنگ های جسورانه و ایجاد تقارن از دیگر عناصری هستند که در این سبک بسیار پرکاربرد می باشند.

از رنگ های خنثی مانند بژ، قهوه ای مایل به زرد، خاکستری، سیاه، سفید و نقره ای به عنوان رنگ غالب استفاده کنید. سپس در کنار این رنگ های خنثی، از رنگهای جسورانه ای مانند قرمز، بنفش، نارنجی، آبی، سبز، زرد و طلائی به عنوان رنگ وسایل و دکوریجات استفاده کنید. همچنین در این سبک می توان از ترکیب رنگ های متضاد مانند سفید و سیاه در قسمتی از خانه نیز استفاده کرد.

 سبک دکوراسیون آرت دکو برای ایجاد فضایی لوکس و درخشان، از سطوح و پوشش های براق فلزی در مبلمان و دکوریجات خانه استفاده می کند.

سبک بوهمین یا بوهمیان:(bohemian):

بوهمین واژه ای فرانسوی به معنی “کولی” است. این سبک فاقد نظم و ترتیب بوده و مناسب برای منازل خاص می باشد. این طراحی حس بیخیالی و بی قاعدگی دارد و تنها کافی است طراح به خواسته ی قلبی خود توجه کند. مبلمان و تجهیزات حصیری ، فرش ها و گبه های متنوع و رنگی، بالش های راحتی در این طراحی دیده می شوند.

رنگ های اصلی سبک بوهمیان قرمز مایل به قهوه ای، قهوه ای و طلایی بوده، اما رنگ های آبی کهربایی، پرتقالی آتشین و بنفش نیز کاربرد دارند. در این سبک از طراحی داخلی کمتر شاهد رنگ های سرد هستیم. بکارگیری وسایل و تجهیزات قدیمی، تزئینات محلی و پر زرق و برق در این سبک رایج است.

سبک بوهمیان

سبک ترانزیشنال(transitional):

سبک ترانزیشنال پیوندی میان دکوراسیون های مدرن و سنتی برقرار کرده و نتیجه آن طراحی پایدار و ظریفی است که راحت و کلاسیک می باشد.

در طراحی داخلی سبک ترانزیشنال از عناصر طبیعی مانند چوب و سنگ گرانیت استفاده می شود. رنگ های قهوه ای و شکلاتی معمولاً تنها رنگ های تیره در این سبک بوده و رنگ ها و متریال ها در اتاق ها تکرار می شوند.

دیوارها طیف رنگی مشابه داشته و مبلمان و پرده ها پارچه های بدون نقش و نگار دارند. از دیگر ویژگی های این سبک می توان به کف پوش های چوبی با تن گرم، فرش های کم رنگ، کانتر آشپزخانه با روکش مدرن و شیر آلات براق و صندلی های حصیری، اشاره کرد.

سبک ویکتوریایی:

سبک ویکتوریایی یکی از سبک های باشکوه دکوراسیون داخلی است که در زمان ملکه ویکتوریا، در آمریکا و انگلستان به وجود آمده است. این سبک به جزئیات و ریزه کاری ها، دقت فراوانی می کند و مخصوص محیط های عاشقانه و عارفانه می باشد.

در سبک ویکتوریایی از پرده های زخیم، مخملی و طرح دار استفاده می شود. 

فرش در این سبک بسیار اهمیت دارد و  از فرش های شرقی استفاده می شود.

در این سبک از رنگ های کلاسیک مانند زرشکی، میشی، قهوه ای، سرمه ای و ارغوانی استفاده می شود. اغلب رنگ های تیره در این سبک به کار برده می شود و سبز مخملی یکی از رنگ های پرکار برد در این سبک است.

مبل های بزرگ با کنده کاری های مختلف بر روی چوب آن، همراه با منحنی های زیبا نشانه سبک ویکتوریایی می باشد.

گروه مهندسی معماری و طراحی داخلی نگین صدری با بررسی انواع سبک های معماری داخلی؛طراحی و پرو‍‍‍‍‍ژه های شما را انجام می دهیم.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦


Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
Telegram / call 00989128113856 095

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین