نورپردازی در طراحی معماری

نورپردازی در معماری

اصول نورپردازی در معماری

نورپردازی اگر به صورت سطحی انجام شود محدوده مشخصی از فضا را روشن می کند اما نورپردازی عمومی تنوع و جذابیت را به همراه می آورد و یک فضا را با سایه روشن های متفاوت نشان می دهد. یکی از ترفندهایی که برای متفاوت نشان دادن معماری بنا مورد استفاده قرار می گیرد، دخالت نور در فضا است. نوری که به محیط وارد می شود پویایی فوق العاده ای به آن می بخشد، خصوصاً اگر از نظر رنگ بتواند اشیاء و المان های موجود را تحت تاثیر قرار دهد.

رنگ نور نقش بسزایی در آسایش و پویایی فضا دارد و از نظر بصری تاثیر شگرفی بر آن می گذارد. نورپردازی نه تنها در تزیین نمای ساختمان، بلکه در دکوراسیون داخلی یک اصل محسوب می شود و ارتباط حسی با فضا را ایجاد می کند.

نورپردازی نوعی بازی با نور است و در شکل گیری ساختمان های معماری از نظر بصری نقش منحصر بفردی ایفا می کند و فضاهای مختلف را در بر می گیرد، از جمله نورپردازی آشپزخانه، اتاق خواب، سقف، نمای ساختمان، اتاق پذیرایی، سرویس بهداشتی، استخر و محوطه. در دنیای مدرن امروز با تعبیه انواع لامپ ها و چراغ ها و طرح های متنوع نورپردازی می توان معماری را بسیار چشمگیر نشان داد و زیبایی آن را به گونه ای متفاوت به فضا القا کرد.

به کمک نور می توان فضا را بزرگ تر و یا کوچک تر نشان داد. کیفیت نور در هر قسمت از ساختمان قابل تنظیم است، بنابراین با تنظیم آن می توان برخی قسمت ها را برجسته تر و سایر نقاط را کم اهمیت تر جلوه داد. زندگی با نور معنا پیدا می کند و از گذشته تا امروز پیوند عمیقی با معماری داشته و خواهد داشت.

انواع نورپردازی در معماری

نورپردازی عمومی

نور عمومی یکی از مهم‌ترین انواع نورپردازی است. نوری ملایم که تمام فضا را پوشش می‌دهد و برای عملکردهای عمومی فرد مانند حرکت کردن ایمن در فضا است.و برای انجام کارهایی که نزدیک به اشیاست یا برجسته کردن اشیا در اطراف فضای‌تان ایده‌آل نیست.محیطی خارق العاده برای آرامش یافتن برایتان مهیا می کند.

نورپردازی وظیفه ای

این نور کوچک‌تر و متمرکزتر از نور عمومی است. هنگام کار، شما به نور وظیفه‌ای دور و برتان نیاز دارید که به آن نور اداری نیز می گویند. نورپردازی وظیفه‌ای، برای مواقعی است که کاری را انجام می‌دهید که نیاز به نور بیشتری دارد، مانند مطالعه کردن، آشپزی، نوشتن، دوختن.

 نور وظیفه‌ای فقط زمانی خوب کار می‌کند که به عنوان یک نور متضاد استفاده شود؛ برای مثال اگر شما اتاقی کم‌نور دارید که یک چراغ رومیزی در آن روشن است، نسبت به زمانی که کل اتاق با نور درخشان‌تری روشن شده، نور در آن محدوده مفیدتر و با خیره‌کنندگی کمتر همراه خواهد بود.

نورپردازی تاکیدی

نور تاکیدی، در واقع نورهای بسیار متمرکزی هستند که هدفشان هدایت دید به سمت نقاط کانونی می باشد.این نورها می‌توانند بخش‌هایی از خانه که می‌خواهید نمایش دهید را روشن کنند در حالی که بخش‌های دیگر در سایه قرار داشته باشند. از نور تاکیدی می‌توانید برای کارهای هنری، نمایش قفسه کتاب، تکه‌ای از مبلمان، کلکسیون‌ها و بخش‌هایی از معماری خانه‌تان استفاده کنید.

این نوع نورپردازی برای موزه‌ها، ساختمان‌های تاریخی و نمایشگاه‌های هنری نیز کاربرد دارد. چراغ‌های دیوارکوب برای طراحی نور تاکیدی بسیار مناسب هستند و با سایزهای مختلفی که دارند به شما در برجسته کردن تکه‌های کوچک یا بزرگ آثار هنری کمک می‌کنند. نورهای نقطه‌ای مثل هالوژن‌ها اغلب برای نورپاشی بر سطح دیوار استفاده می‌شوند (زمانی که شما تمام یک دیوار را با نور روشن و درخشان می‌کنید.)

نورپردازی دکوراتیو

درواقع این نوع نورپردازی صرفا جنبه زیبایی و هنری دارد و در ادراک بصری ما دخل و تصرفی ندارد. شاید مجسمه‌هایی که با نور ترکیب شده‌اند را دیده باشید. این درواقع نوعی استفاده از نور به عنوان مصالحی برای خلق اثری هنری است. نورپردازی دکوراتیو علاوه بر اینکه جذابیت و حس علاقه‌مندی را به فضا می‌افزاید به عنوان یک اثر هنری توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.  نورهای مخفی در حاشیه سقف یا منابع نوری که خود یک اثر هنری هستند یا نورهایی مثل شمع از انواع این نور محسوب می‌شوند.

امیدواریم اطلاعات مفیدی در مورد معماری و رابطه آن با نورپردازی برای شما عزیزان ارائه کرده باشیم.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦


Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
Telegram / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین