تغییر کاربری ملک

کاربری املاک در واقع به نوع کاربرد ملکی گفته می‌شود که در آن زندگی می‌کنیم یا مشغول به کار در آن هستیم که به کاربری مسکونی یا ملک مسکونی و کاربری تجاری یا ملک تجاری و اداری تقسیم می‌شود.

ارزش املاک با توجه به کاربری آنها متفاوت می باشد بطوری که ارزش املاک تجاری در مقایسه با املاک مسکونی بیشتر می باشد لذا در مواردی شاهد تغییر کاربری ساختمان به منظور افزایش ارزش آن هستیم که این تغییر در کاربری بیشتر مربوط به تغییر کاربری مسکونی به تجاری می باشد. این تغییر در کاربری املاک مسکونی موجب افزایش نرخ خرید و فروش و همچنین رهن و اجاره آن می شود. تغییر کاربری و به انجام رساندن آن مستلزم طی مراحل قانونی می باشد و در غیر این صورت شهردای به عنوان مدعی وارد عمل شده و با انجام تشریفات مربوطه به فرد خاطی تذکرات لازم را خواهد داد و در صورت عدم توجه مالک، نسبت به تعطیلی واحد مربوطه اقدام خواهد شد.

تغییر در کاربری ساختمان های مسکونی یا از طریق بازسازی کلی ملک مربوطه و یا بخشی از آن صورت می گیرد تا فضای لازم جهت فعالیت مربوطه ایجاد و تغییرات مربوطه اعمال گردد و یا اینکه ساختمان مورد نظر، از فضای لازم و استاندارد های مختص آن فعالیت برخوردار بوده و تنها نیاز به دریافت مجوز از مراجع مربوطه دارد. در این میان به منظور دریافت مجوز های لازم و تغییر کاربری ملک مربوطه بایستی مراحل زیر را طی کرد و کاربری ملک را تغییر داد.

مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری

مدارک شناسایی مالک و یا نماینده قانونی

سند و مشخصات ملک

برگه تسویه حساب عوارض شهرداری و مالیات

نقشه ملک جدید

دریافت مجوزهای لازم از سازمان ها و ادارات مربوطه

انواع کاربری ملک در تغییر کاربری

بر اساس  قوانین موجود در زمینه تغییر کاربری ملک، در شهرهایی که نقشه جامع شهر وجود دارد، شهرداری موظف است بر  اساس آنچه بر طراحی نقشه‌های طراحی شده حاکم است، در پروانه‌ ساختمانها نوع استفاده از آن ساختمان را مشخص کند و در صورتی که برخلاف آنچه در پروانه ساختمان آمده و در منطقه غیر تجاری، ساختمان تجاری احداث شود شهرداری موضوع را پیگیری کند.

کاربری مسکونی یا ملک مسکونی از کاربری ملک

هدف از ساخت این گونه از املاک اسکان موقت یا دائم افراد بوده و دارای الگوی خاصی مثل شامل اتاق، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و… است. بر همین اساس هم می‌توان گفت ملک مسکونی به ملکی اطلاق می‌شود که دارای فضاهایی یکپارچه و پیوسته بوده و برای سکونت خانوار مناسب است.

ملک اداری

ملک اداری نوعی از کاربری‌ها است که در آنجا افراد حقیقی یا حقوقی مشغول به کار  و فعالیت هستند و فعالیت‌های مربوط به دولت و بخش خصوصی را در آنجا  انجام می‎دهند.

کاربری تجاری از کاربری ملک

بر اساس قوانین شهرداری، به کلیه واحدهای تجاری  که با هدف کسب و تجارت ساخته شده باشند یا از طرف دیگر واحدهای صنعتی که زیر نظر و پوشش فعالیت صنفی و تجاری قرار دارند، ملک تجاری می‌گویند. به عبارت دیگر مکانی که در آن تاجر یا کاسب به فرایندهای خرید و فروش اشتغال دارد اماکن تجاری گویند. در قانون شهرداری مصادیق مربوط به ملک تجاری به صورت کامل قید شده است.

مراحل تغییر کاربری ملک چیست؟

قبل از آنکه صاحب ملک اقدامی در جهت ساخت و ساز انجام دهد، باید از سمت شهرداری پروانه ساخت و ساز اخذ کند زیرا عدم دریافت این پروانه، این حکم را دارد که فرآیند ساخت و سازی که صورت گرفته غیر قانونی است. در پروانه ساخت ضوابط به طور کامل قید شده‌ است و مالک بر نوع کاربری آن رضایت دارد اما در صورتی که بعد از ساخت ملک مسکونی از آن ملک استفاده تجاری یا اداری بکند، به عنوان متخلف شناخته خواهد شد.

ثبت درخواست در دفاتر خدمات و نوسازی

بازرسی از محل و صدور دستور نقشه جدید

تهیه نقشه توسط مالک و صدرو پروانه برای کاربری جدید ملک

نوسازی ملک با کاربری جدید

هزینه لازم برای تغییر کاربری

هزینه مربوط به تغییر کاربری شامل عوارض و مالیات ملک به اضافه هزینه های مربوط به تغییر کاربری می باشد که بر اساس معیارهای مشخص تعیین شده و بصورت موردی بایستی مورد بررسی قرار گیرد. از جمله معیارهای مربوطه می توان به موقعیت ملک(شهر، منطقه، کوچه و…)، کاربری ملک، متراژ ملک و دوری و نزدیکی به برخی اماکن اشاره کرد.قسمتی از هزینه‌های تغییر کاربری ملک مربوط  به هزینه‌های عوارض و مالیات یک ملک مسکونی یا ملک تجاری است.

جمع بندی

  • مراحل تغییر کاربری به این صورت است که شما باید از ابتدایی ترین مرحله یعنی پر کردن فرم درخواست در دفاتر نوسازی شروع کنید و تا مرحله اخذ مجوز پیش بروید که امروزه همگی آنها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
  • بر اساس قوانین موجود در زمینه تغییر کاربری ملک، در شهرهایی که نقشه جامع شهر وجود دارد، شهرداری موظف است بر  اساس آنچه بر طراحی نقشه‌های طراحی شده حاکم است، در پروانه‌ ساختمان‌ها نوع استفاده از آن ساختمان را مشخص کند که مسکونی یا ملک تجاری و اداری است.
  • قبل از آنکه صاحب یک ملک اقدامی را در جهت ساخت و ساز انجام بدهد، باید از سوی شهرداری پروانه ساخت و ساز اخذ کند چرا که عدم دریافت این پروانه، این حکم را دارد که فرآیند ساخت و سازی که صورت گرفته غیر قانونی است.
  • مراحل تغییر کاربری ملک عبارتند از: ثبت درخواست در دفاتر خدمات و نوسازی، بازرسی از محل و صدور دستور نقشه جدید، تهیه نقشه توسط مالک و صدرو پروانه برای کاربری جدید ملک، نوسازی ملک با کاربری جدید.
  • به منظور تغییر کاربری ملک تجاری یا ملک مسکونی هزینه‌هایی را باید پرداخت کرد که عبارتند از: هزینه‌های عوارض و مالیات یک ملک مسکونی یا ملک تجاری، که بر اساس موقعیت ملک و کاربری ملک هم مشخص می‌شود.
  • عواملی همچون متراژ ملک موردنظر، موقعیت ملک از نظر قرار گرفتن در بافت شهری و ساختمانی و موقعیت جغرافیایی هم در تعیین هزینه‌های تغییر کاربری ملک تاثیر گذار هستند.
  • تخلف از قوانین شهرداری‌ها در زمینه تغییر ملک مجازات سنگینی همچون جریمه‌های سنگین نقدی و زندان را به دنبال دارد.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦


Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
Telegram / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین