نمونه پلان ساختمان مسکونی + اصول طراحی پلان

قطعا تاحالا پلان یک ساختمان مسکونی را دیده اید یا شاید به فکر طراحی پلان معماری آن برای ساختمان خود یا دیگر آشنایان باشید.سوالاتی در ذهن شما وجود دارد که چگونه پلان طراحی کنیم یا رابطه بین فضاهای مختلف چکونه باید باشد تا اصول اولیه طراحی پلان به خوبی در پلان مسكوني رعایت شده باشد.

پس این موضوع اهمیت دارد که فضاهای مختلف را بشناسیم و مراحل طراحی پلان را به ترتیب و درست انجام دهید تا پلان ساختمان مسکونی شما به اصولی ترین و زیبا ترین شکل ممکن طراحی شود.

(Family room) آشپزخانه و غذاخوری خانوادگی جزو عرصه خانوادگی و خصوصی هست و باید دسترسی راحت و مناسبی به هم داشته باشند.

دسترسی مناسب و راحت اشپزخانه و ورودی بسیار حائز اهمیت است.ورودی آشپزخانه بهتراست نزدیک به درب ورودی در پلان باشد و همچنین با پذیرایی و نشیمن نیز در ارتباط مستقیم باشد. همچنین به جهت ارتقاع مطلوبیت این فضا بهتر است که محل کار که شامل سینک و گاز است از قسمت های پذیرایی قابل دیده شدن نباشد

  بخش دیگری از عرصه خانوادگی و خصوصی شامل اتاق خواب والدین، فرزندان ، سرویس وحمام واتاق مطالعه است.

حمام در نزدیکی اتاق خواب‌ها طراحی شود و حتما توجه شود که درب آن از سایر قسمت‌های منزل قابل رویت نباشد

اما به در طراحی پلان طور کلی اتاق خواب والدین (اتاق خواب مستر) بزرگتر از سایر اتاق خواب ها باید طراحی گردد. لوازمی چون تخت خواب، آینه، کمد لباس، میز و صندلی مطالعه، قفسه کتاب، مبل راحتی، قفسه نگهداری اشیاء در اتاق خواب ممکن است وجود داشته باشد. آن چه که سبب بالاتر رفتن کیفیت اتاق خواب می شود، توجه به آفتابگیر بودن آن و ارتباط با بالکن و داشتن دیدن مناسب به فضای مطلوب است. اگر در خانه ای احتیاج به اتاق خواب مهمان بود، این فضا از عرصه خصوصی جدا می شود و در عرصه پذیرایی قرار می گیرد

در پلانهای مسکونی با متراژ کم میتوان دکوراسیون پذیرایی کوچک و نشیمن را یکی کرد و فضایی بزرگتر و انعطاف پذیرتر در اختیار استفاده کننده قرار داد.

طراحی مناسب عناصر خدماتی مورد نیاز چون پارکینگ، انباری، زیرزمین، رختشوی خانه و موتورخانه به گونه ای در نظر گرفته میشود که دسترسی راحتی به یکدیگر داشته باشند و در قسمت های فرعی تر طراحی میشوند

تقسیم بندی فضاهای عمومی و خصوصی در پلان

جهت قرارگیری اتاق ها یکی از اصول اولیه طراحی پلان ساختمان مسکونی است. حتی می‌توان آن را مهم‌ترین نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی دانست. اگر به این نکته توجه نشود و اتاق ها در جهت نامناسبی قرار بگیرند، نتیجه آن می‌شود خانه ای با تابستان بسیار گرم و زمستان بسیار سرد.

اگر می‌خواهید هر دو دما متعادل باشد بهتر است اتاق خواب ها و اتاق پذیرایی به جهت شمال قرار بگیرند. با این کار نور خورشید تا حد ممکن به اتاق های بیشتری نفوذ می‌کند.

اینکه پنجره ها در کدام نقطه از خانه قرار بگیرند و چه فضایی را به خودشان اختصاص دهند از جمله مواردی هستند که باید در طراحی نقشه ساختمان مسکونی در نظر گرفته شود. بهره‌‌گیری از نور طبیعی خورشید برای روشن کردن فضای داخلی خانه، در مصرف انرژی نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

جمع بندی

در طراحی پلان ساختمان مسکونی یا آپارتمان ها باید به نکاتی توجه شود که بتواند کارایی، زیبایی و تهویه داخل فضای خانه را تضمین کند. همچنین نقشه ساختمان مسکونی می‌تواند در آینده به تغییر و بازسازی آن نیز کمک کند. در صورت بروز مشکل، وجود نقشه یا پلان ساختمان در پیدا کردن مشکلات ساختمان نیز موثر است. بنابراین بسیار مهم است که اصول طراحی پلان در اولین قدم برای ساخت و ساز مورد توجه قرار بگیرد

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦


Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
Telegram / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین