گیاه در دکوراسیون داخلی

علاقه انسان به گیاه و طبیعت سابقه تاریخی دارد که این مورد را می توان به راحتی در خانه های حیاط دار مشاهده کرد. امروزه که اکثر خانه ها به فرم آپارتمانی در آمده، این مجاورت کمتر شده است اما با این وجود، گیاهان مناسب خانه های آپارتمانی توانسته اند این کمبود و محدودیت را جبران کنند. این المان های طبیعی پیوندی بین زندگی صنعتی و طبیعت برقرار می کنند و نشاط و سرزندگی را به فضا اضافه می کنند. اما این ویژگی تنها علت تمایل استفاده از گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی و محبوبیت این المان نیست. تاثیرات متفاوت و مثبت و موثر گیاهان آپارتمانی سبب شده که افراد و ساکنین خانه های آپارتمانی با اهداف مختلفی از گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی فضای خانه استفاده کنند که این امر، نقش مهم و موثر این المان را در فضای داخلی منزل و یا ساختمان نشان می دهد.گروه مهندسی معماری نگین صدری در این مقاله تلاش کرده است تا مواردی در رابطه با استفاده از گیاه در دکوراسیون داخلی عنوان کند که به دلیل گستردگی این مبحث ، در ادامه این مقاله آپدیت شده و در اختیار شما قرار میگیرد.

گیاهان آپارتمانی به خودی خود سبک و استایل بخصوصی ندارند اما شکل و فرم آنها میتواند هارمونی مناسبی با انواع سبک های طراحی داخلی داشته باشد

برای مثال برای ایجاد هارمونی میان گیاهانتان و سبک دکوراسیون مدرن میتوانید از هر دو نوع پهن برگ و نازک برگ استفاده کنید اما توجه داشته باشید برای گیاهان پهن برگ گلدان های کاملا ساده با طیف رنگی خنثی انتخاب کنید و به تنهایی در یک بخش خانه قرار دهید همچنین برای گیاهن نازک برگ از گلدان هایی با طیف های رنگی گرم تر استفده کنید و تعدادی از آنها را در یک بازو و جهت قرار دهید تا تعادل بصری مناسبی شکل گیرد.

سانسوریا ، گیاهان هوازی ، کاکتوس ها ، اکسالیس و زامیفولیا پیشنهاد هایی برای طراحی داخلی سبک مدرن میباشد

در سبک هایی که وجود طرح و نقش در آنها فراوان است مانند سبک طراحی داخلی بوهو و مراکشی از تعداد زیادی گیاه در کنار یکدیگر و یا در یک فضا به طور پراکنده استفاده میشود و باید توجه داشت که گیاهان علاوه بر ایجاد رنگ و بافت و تنوع در محیط به تکثیر دلپذیری و انرژی مثبت آن نیز کمک میکند بنابراین علاوه بر گیاهان پهنبرگ ، ناز برگ وآویزان و پیچکی میتوانیم از کاکتوس ها نیز بهره ببریم

برگ انجیری ، پتوس ، سرخس ، ساکولنت ، کالاته آ ، نخل ، کوردیلین و… پیشنهاد هایی برای تهیه یاه در سبک بوهو و مراکشی و سبک های تلفیقی است.

عوامل بسیاری در انتخاب درست و فکر شده گیاه وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آ نها میپردازیم

همانطور که زیبایی یکی از عوامل مهم و مطلوب زندگیست میتوان توجه ویژگی ای را هنگام تهیه گیاهان به سمت گیاهان پهن برگ منعطف کرد و از زیبایی آنها نهایت استفاده و لذت را برد

اما مهم ترین نکته که باعث پیشنهاد دادن گیاهان پهن برگ از سمت ما میشود ویژگی مطلوب بصری آنهاست زیرا گیاهان پهن برگ باعث بزرگتر دیده شدن فضا و محیط شما میشود.

توصیه ما به شما مرغ بهشتی ، فیکوس آفریقایی ، فیلو دندرون ، گوش فیل ، آرالیای برگ پهن ، هوستا ، ….

رشد نسبتا سریع گیاه نیز یک عامل مهم در انتخاب گیاه مناسب است

مانند گیاه گندمی یا عنکبوتی ، گیاه یشم ، گیاه ژنورا ، دیفن باخیا ، برگ بیدی بنفش ، سینگونیوم و .. که در صورت نورگیر بودن و شرایط مناسب رشد خیلی قابل توجهی داشته و جلوه زیبایی به فضا میبخشد .

یکی دیگر از مسائل مورد بررسی در رابطه با استفاده از گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون داخلی مبحث نماد شناسی آنهاست

برای مثال بونسای که در واقع درخت کوتاهیست که در یک گلدان کوچک رشد میکند ، گیاهی ایده آأکه نماد خرد ، تعادل و هماهنگی در رشد و تعالی است همچنین کاکتوس ها که نماد محافظت ، استقامت و بردباری در برابر شرایط است .

فیکوس ها نماد فراوانی و آرامش هستند که در مناطق گرمسیری به عنوان درخت مقدس شناخته شه و بهترین گیاه برای استفاده در محیط و اتق خواب است. گیاه دراسنا که نماد خوش شانسی میباشد بیش از 250 تا 350 سال قدمت دارد و برای اتاق کار و فضای اداری انتخاب مناسبی نیز هست . پتوس نماد آرزو و گیاهی پیچک وار و رونده است و اگر فرزند نوجوانی در منزل داریر استفاده از این گیاه قطعا انرژی و پشتکار قابل توجهی را منتشر میکند.

آخرین مبحث مورد بررسی در رابطه با گیاهان جاذب امواج الکترو مغناطیسی است


امواج الکترو مغناطیسی در همه جای خانه اعم از آشپزخانه، اتاق نشیمن و اتاق خواب وجود دارند. یکی از راه‌حل‌های طبیعی برای کاهش این امواج مضر و حفظ سلامتی، استفاده از گیاهان است.

گیاهانی مانند سانسوریا ، سانسوریای ابلق ، بامبو لوتوس ، آلوئه ورا و مارچوبه در دسته ی گیاهانی قرار میگیرد که قابلیت تصفیه محیط و انرژی و امواج را دارد و برای استفاده در فضاهای عمومی و خصوصی مناسب است مخوصا فضای اتاق خواب و پذیرایی که نسبتا از وسایل الکتورونیکی و حامل امواج بیشتر استفاده میشود.

با مطالعه سایر مقالات ، خودرا در فرکانس مثبت اطلاعات قرار دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین