Dry Wall یا دیوار خشک را بشناسیم !!

درای وال اصطلاحی است معادل کلمه Drywall در زبان انگلیسی ، که در فرهنگ ساخت و ساز خشک(Dry Construction Industry) در ایران با همان تلفظ انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرد . معادل کلمه درای وال در فارسی دیوارخشک است

دیوار خشک یا درای وال ها در صنعت ساختمان در مقابل و متضاد دیوار بنایی یا –دیوار ماسونری (Masonry Wall) – قرار می گیرد .
منظور از دیوار بنایی یا ماسونری دیوار هایی است که در آنها از مصالحی چون آجر ، سفال ، بلوک های سیمانی و … به همراه ملات که به عنوان مصالح چسباننده استفاده می گردد .

در مقابل ، درای وال ها دیوارهایی هستند که در آنها انواع پوشش های ورقه ای یا تخته ای از جمله انواع صفحات روکشدار گچی ، تخته سیمانی الیافی با استفاده از ادوات اتصال مانند پیچ ، میخ یا گاهاً پرچ بر روی سازه زیرسازی درای وال نصب می گردند .

دلیل اطلاق کلمه خشک یا درای (Dry) به درای وال ، عدم استفاده از ملات به عنوان یک ماده ی تر (خیس) می باشد .

در فرهنگ ساخت و ساز خشک (Dry Construction) گاهی اصطلاحات متداول برای پوشش روی دیوارهای خشک از جمله پلاستر برد یا پلاستر بورد ، گچ برگ ، شیت راک و وال برد هم به عنوان مترادف درای وال استفاده می گردد .
در ایران بدلیل آنکه شرکت کناف ایران استفاده از درای وال را شروع ، ترویج و توسعه داده است ، اصطلاحاتی چون دیوار کناف ، درای وال کناف ، دیوار خشک کناف و ساخت و ساز خشک کناف هم به عنوان معادل درای وال مورد استفاده قرار می گیرد

تخته گچ یا درای وال به منظور پوشش دیوار های خارجی ساختمان، پوشش دیوارهای داخلی، دیوارهای جداکننده، پوشش سقف های دکوراتیو، قاب بندی های مختلف با سبک های گوناگون استفاده می شود و یک سطح یکپارچه و مستحکم را ایجاد می کند.

مزایای استفاده از دیوار های خشک

1-از طریق دیوار خشک می توان بار مرده ساختمان را کاهش داده و در نتیجه خطرات ناشی از زلزله های احتمالی هم کاهش می یابد
2- با وجود دیوار های خشک مصالح مختلف مانند پروفیل های آهنی، میلگرد آجر، بلوک سیمانی، شن، ماسه، سیمان، خاک رس،  آب و … حذف خواهد شد  و از این طیق می توان در هزینه های ناشی از حمل و نقل و پرت مصالح صرفه جویی نمود.
3-در درای وال دیگر نیاز به ادوات جوشکاری نداشته و هزینه های مصرف برق و مشکلات آن در مناطق شهری به صورت کامل حذف می شود
4-به آسانی با کمک درای وال ها می توان به تاسیسات مکانیکی و برقی دسترسی پیدا کرد و در زمان بروز مشکل می توان آنها را ترمیم، تعمیر و یا تعویض نمود
5- برای اجرای کاشی و سرامیک روی این نوع دیوار ها نیاز به شاقول و تراز کردن نبوده  و سرعت  اجرا کاشی و سرامیک روی آنها بالا خواهد بود.
6-مقاومت در برابر صدا در صورت استفاده از دیوار کاذب به مراتب افزایش می یابد و با استفاده از عایق های پشم سنگ و یا پلی استایرن می توان دیوارها را در مقابل با حرارت نیز عایق نمود
.
.
.

نمونه هایی از درای وال هارو ببینیم

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦

Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration

Telegram / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین