اعجاز نور پردازی در طراحی داخلی

توی این مقاله میخوایم شما رو با تاثیری که نورپردازی در طراحی داخلی داره آشنا کنیم. اگه دوست دارین تخصصی درباره نورپردازی هر فضا مثل آشپزخانه و نشیمن و اتاق خواب و فضاهای دیگه بدونین تا آخر این مقاله با ما همراه باشین. این مقاله توسط گروه مهندسی معماری نگین صدری آماده شده.

امروزه نور پردازی نقش بسیار مهمی در طراحی داخلی هر ساختمانی دارد میتواند فضایی بسیار رویایی یا حتی فضایی خسته کننده را بوجود بیاورد نور پردازی باید به گونه ای باشد که تمام رنگها به زیبایی خود نمایی کند.

لوکور بوزیه معمار بزرگ میگوید:معماری بازی هنری هنر مندانه دقیق و خیره کننده مجموعه ای از اجسام ساخته شده در زیر نور است. پس می توان گفت نور برای دیدن فضا ،تشخیص فرمها و رنگها و حس خوب داشتن لازم وضروری است.در نور پردازی فضاهای داخلی می توانیم از چندین منبع نور روشنایی استفاده کنیم مانند روشنایی عمومی و نور خطی یا نور نقطه ای .

محل مناسب نورپردازی بسیار مهم است برای مثال لوستر ،لامپهای دیواری ،جراغهای رنگی با اتاق شما درخشش بیشتری می دهند .در یک خانه تمام فضاها مهم هستند و باید بهترین عملکرد از نظر نور پردازی صورت گیرد و همه فضاها در نظر طراح باید اهمیت داشته باشد.  در طراحی داخلی ساختمان استفاده از نور در سقف و دیوار بسیار چشمگیر است علاوه برروشنایی فضا می تواند آرامش و راحتی را برای فضا بهمراه داشته باشد.

نور پردازی اتاق نشیمن:

نورپردازی اتاق نشیمن شامل روشنایی عمومی،نورپردازی متمرکزو نورپردازی محدودمی‌شوددر روشنایی عمومی یا همان

همان نورپردازی ازسقف برای روشن کردن اتاق نشیمن کفایت می‌کنددر نورپردازی متمرکزتنهابریک قسمت خاص تمرکزداشته وآن قسمت راروشن وبرجسته نشان می دهیم ونورپردازی محدودباعث می‌شوددرزمانیکه تمام اتاق تاریک است بتوانیم تنهایک قسمت خاصی از فضا  راروشن کنیم و از هر سه نوع نورپردازی برای نشان دادن فضای بهتر استفاده کنیم.

نور پردازی آشپزخانه:

آشپزخانه مانند یک صبحانه متعادل و سالم به تعادل مناسب نور نیاز دارد امروزه آشپزخانه‌هابه صورت باز و اپن تعبیه می‌شوندونورازسایرفضاهای منزل که نورگیرهستند،به درون آشپزخانه می‌تابد و تا حدودی باعث روشن شدن فضای آشپز خانه می شود وجود نورکافی یکی ازمهم‌ترین ارکانی است که بایددرهرآشپزخانه‌ ای وبا هرابعاد و اندازه‌ای،مدنظر قرار گیرد با انتخاب منبع نوری که بتواند نورموردنیازمحیط را تامین کند می‌توان چهره‌ی آشپزخانه رامتحول نمود فضا رابزرگتر ازابعاد واقعی‌اش نشان داد .در آشپز خانه از دو مدل نور پردازی عمومی و نور پردازی تاکیدی استفاده می شود نورپردازی عمومی برای ایجاد نورپردازی درفضای آشپزخانه است که با نصب لوستریا چراغهای آویزدرقسمت مرکزی آشپزخانه ایجاد می شود.نورپرداز ی تاکیدی نیزدرقسمتهایی از فضا که به طور طبیعی تاریک هستندنظیرهودواپن وگازوسینک وکابینت و….مورد استفاده قرار می گیرد.لوستردراین فضا باید دقیقاً بالای میزغذاخوری نصب شودتاسطح میزراکاملا ًروشن نماید.

نور پردازی مطبخ:

آشپزخانه کثیف یا به عبارتی مطبخ در واقع بخشی از آشپزخانه است که در سبک طراحی جدید وجود آن ضروری است

وجود آشپزخانه گرم و کثیف باعث می شود هیچ بی نظمی و کثیفی در فضای قابل دید آشپزخانه صورت نگیرد و هیچ بوی نا مطبوع و دودی در فضا پخش نشود. امروزه  آشپزخانه تمیز و کثیف در امتداد و یا در همجواری یکدیگر طراحی می شود.

نور پردازی اتاق خواب:

نورپردازی فضای اتاق خواب باتوجه به خواب وآرامش در این فضا اهمیت بسیاری دارد . استفاده نور عمومی در اتاق خواب از لوسترهای کلاسیک ومدرن واغلب چراغ‌های آویزمی باشد دراغلب اتاق خواب‌ها از نورموضعی یا وظیفه‌ای درقسمت‌های مختلف استفاده می‌شود مانند فضای میزآرایش،بالای تختخواب،فضای تعویض لباس وحتی ازنورهای خطی باعرض کم درفضاهای ذکرشده می‌تواندنوریبسیارملایم وباکیفیت برای این فعالیت‌ها ایجادکند.

نور پردازی اتاق خواب کودکان:

نور پردازی اصولی اتاق خواب کودک کاری تخصصی بوده که نسبت به دیگر مکان های منزل از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید دانش و آگاهی لازم را در این زمینه داشته باشد.  درنور پردازی اتاق خواب کودک برای آن که حس آرامش بیشتری از نور پردازی اتاق خواب کودک حاصل شود، بهتر است که تنها از یک منبع نوری استفاده نکنید برای هر بخش از اتاق میزان نور متفاوتی مورد نیاز است.

ایجاد فضایی شاد و پر انرژی و در عین حال کودکانه از جمله مهم‌ترین مواردی ست که باید در طراحی اتاق خواب کودک رعایت شود باید از چندین منبع نوری در اتاق خواب کودک استفاده کردبرای میزمطالعه به نور بیشتری نسبت به تخت خواب نیاز دارید.در نور پردازی اتاق خواب کودک توجه داشته باشید که اتاق در شب نه زیاد تاریک نه زیاد روشن باشد  لوستر های دیمر داربهترین انتخاب هستند چون میزان نور اتاق را کنترل می کنند و برای شب می توان آن را در حالت کم نور قرار داد.در میز تحریر کودکان حتما از چراغ مطالعه با طرحهای کودکانه استفاده شود

بهتریت نور استفاده از نور طبیعی می باشد. بهترین رنگ در اتاق خواب کودکان نور سفید و زرد وآبی  وبه صورت ترکیبی بکار می رودلامپهایی که نور خیره کننده ندارند که نمونه آن نور سقفی توکار مناسب ترین هستند و سقف را با چراغهای کریستالی و ستاره ای درخشان نمایید.

نور پردازی سرویس بهداشتی :

نورپردازی سقف سرویس بهداشتی وحمام نسبت به سایرفضاهاواتاقهای خانه دراولویتهای پایینتری قراردارد به طورکلی نورپردازی عمومی یامحیط برای ایجادیک روشنایی کلی وهمچنین استفاده ازنورپردازیهای وظیفهای وتاکیدی ممکنا ست موردنیازباشدکه به سبک ونوع طراحی وابسته است وبه کاربردن انواع چراغهاولامپهای سقفی باطراحیهای مدرن ومنحصربه فردمیتوانندجالبتوجه باشند نور پردازی مخفی نیز  موردتوجه وپرطرفدارهستند.در سرویس بهداشتی نور پردازیها به صورت جداگانه انجام می گیرد مانند بالای آینه دیوار اطراف آینه وکابینت روشویی و بخشهای دیگر ازاین جمله هستند.

نور پردازی اتاق خواب مستر:

اتاق خواب مستر بزرگترین اتاق یک خانه است که عموما داری یک بالکن نسبتا بزرگ برای لذت بردن از فضای بیرون ، حمام و سرویس بهداشتی مختص به خود و یک اتاق لباس است. این اتاق سه کارکرد اصلی می تواند داشته باشد. خواب و استراحت در طول شبانه روز وتعویض لباس و مطالعه که لازم است. دارای نور پردازی مناسبی باشد. برای نورپردازی صحیح هر فضایی  از سه لایه نورپردازی محیطی، وظیفه ای و تاکیدی استفاده می شود.ابتدا باید محل قرار گیری  تختخواب، آینه، صندلی مطالعه، و سایر لوازم رو مشخص می کنیم.در نور پردازی محیطی تخت خواب در جایی زیرلوسترها و چراغهای آویز قرار بگیرد نور وظیفه ای برای دو بخش مطالعه و تعویض لباس استفاده می شود. ابتدا محل قرارگیری صندلی مطالعه تان را در اتاق مشخص کنید. . برای تامین این نور می توان از چراغهای ایستاده و یا آباژورهای زمینی که نور را به درستی رو به پایین منتشر می کنند استفاده کرد ودر نور پردازی از فضای مختص به نگهداری و تعویض لباس که به آن ها واکینگ کلازت نیز گفته می شودباید به گونه ای باشد که رنگ لباس ها را به درستی نشان دهد تا بتوانید به راحتی و با اطمینان کامل لباس موردنیازتان را انتخاب کنیدنور تاکیدی نیز در تابلوی نقاشی یا قاب عکسها که چراغ مورد نظر قابل تنظیم بوده و برای تاکیدبه آن ها در نظرگرفته می شود.

نور پردازی راه پله:  

راه پله جزء عناصر زیبایی و کاربردی در طراحی داخلی و خارجی یک ساختمان محسوب می شودو برای جهت یابی مسیر پله ها در هنگام شب بهتر است نورپردازی مناسبی طراحی شود.

توجه به ابعاد و شکل پله ها برای طراحی نورپردازی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. اگرپلکان به صورت باریک ساخته شده است بهتر است برای نورپردازی آن ها فقط از یک لامپ در مرکز عمودی هر پلکانی استفاده نمایید

اگر پلکان به صورت پهن ساخته شده اند می توانید از تعداد زیادی لامپ در راستای عمود هر پله استفاده کنید

پله هایی که به صورت کم ارتفاع هستند بهتر است از روشنایی طولی برای نورپردازی آن ها استفاده شود برای نورپردازی پلکان می توانید انواع مختلف روشنایی ها را با یکدیگر ترکیب نمایید همچنین روشنایی های جانبی و کناری برای پلکان انتخابی مناسب و ایده آل می باشند.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
whats app / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین