انتخاب جنس کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه

یکی از قسمت‌های هر خانه‌ای که سبک کلی دکوراسیون آن تاثیر زیادی بر دیگر قسمت‌ها دارد، آشپزخانه است.کابینت ها نقطه‌ی کانونی آشپزخانه‌ محسوب می‌شوند و به‌ همین خاطر باید هنگام انتخاب جنس کابینت آشپزخانه دقت کافی را به خرج دهید؛ چراکه کابینت‌ها علاوه بر اینکه بخش پررنگی از دکوراسیون داخلی را شکل می‌دهند در صورت دمده شدن یا ناکارآمد بودن تعویض کردن آن‌ها پرهزینه و پرزحمت خواهد بود. بنابراین قبل از اقدام به خرید راجع به انواع جنس کابینت آشپزخانه و مزایا و معایب آن تحقیق کنید تا بتوانید بهترین گزینه‌ی ممکن را انتخاب نمایید.

سبک و مدل کابینت آشپزخانه

کابینت ها در مدل ها، سبک ها و رنگ های مختلف وجود دارند که انتخاب را برای افراد سخت کرده اند. کابینت ها در انواع ممبران، هایگلاس، ام دی اف، پی وی سی و تمام چوب وجود دارند که یکی از یکی زیباتر هستند.

کابینت فلزی

کابینت های فلزی یکی از انواع جنس کابینت آشپزخانه هستند که از گذشته تا به امروز خواهان و طرفداران خاص خودشان را داشته‌اند؛ اگرچه با بالا رفتن تنوع متریال، کابینت های فلزی کم کم از آشپزخانه‌ها حذف شدند.این نوع کابینت‌ها خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱)کابینت فلزی با ورق خام

۲)کابینت فلزی-گالوانیزه

۳)کابینت های فلزی استیل

مزایا و معایب کابینت های فلزی

یکی از مزایای این کابینت‌ها مقرون به صرفه بودن آن‌ها است. کابینت‌های فلزی به غیر از کابینت استیل، به جهت قیمت مناسبی که دارند برای افرادی که نمی‌خواهند زیاد هزینه کنند مناسب‌اند اما در مقابل عیب و ایراد‌هایی هم به آن‌ها وارد است که سبب حذف آن‌ها از دکوراسیون داخلی شده است. معایب کابینت های فلزی:

۱)مقاومت اندک در برابر رطوبت و زنگ زده

۲)محدودیت طرح و رنگ

۳)نیاز به رنگ آمیزی مجدد در طول استفاده

کابینت چوبی

اگر می‌خواهید آشپزخانه‌ای کلاسیک و به سبک اروپایی داشته باشید،کابینت‌های تمام چوب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کاربرد چوب در طراحی دکوراسیون داخلی همواره دلخواه و مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته‌است؛ اما استفاده از کابینت‌های تماما چوب با نقش و نگار‌های زیبا بر روی آن، آشپزخانه‌ای منحصر به فرد برای شما می‌سازد.

مزایا و معایب کابینت چوبی

از معایب این کابینت‌ها، می‌توان به مقاومت پایین آن‌ها در مقابل آب و رطوبت اشاره کرد. چوب در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت تغییر شکل داده و اصطلاحاً باد می‌کند.مزایای کابینت چوبی:

۱)در مقابل گرما مقاومت خوبی دارند و با گرم شدن محیط آشپزخانه در اثر پخت و پز آسیب نمی‌بینند.

۲)علاوه بر آشپزخانه‌های بزرگ، برای فضاهای محدود‌تر هم قابل استفاده هستند؛ البته با یک طراحی هوشمندانه برای فضای کوچک!

۳)داشتن تنوع انتخاب رنگ چوب برای کابینت

کابینت ام دی اف

از آنجایی که ام دی اف از ضایعات دورریختنی چوب به وجود می‌آید، کابینت‌های mdf تنوع رنگ و امکان طرح‌پذیری بالایی دارند. به همین‌خاطر می‌توانید آن‌ها را به راحتی با اجزای دکوراسیون داخلی خود هماهنگ کنید. اگر به دنبال کابینت‌هایی هستید که اقتصادی بوده و در عین حال از دوام و کیفیت قابل قبولی هم برخوردار باشند، کابینت های ام دی اف مناسب‌ترین گزینه هستند.

مزایا و معایب کابینت ام دی اف

بزرگترین مزیت کابینت ام دی اف هزینه‌ی پایین و مناسب آن است. البته این به معنای نامرغوب بودن متریال آن‌ها نیست. از دیگر مزیت‌ها که طرفداران این کابینت‌ها را زیاد کرده است، تنوع بالا در طرح و رنگ آن‌ها است. طرح چوب این کابینت‌ها از پرطرفدار‌ترین مدل‌های کابینت‌ ام دی اف به شمار می‌روند. معایب کابینت ام دی اف:

۱)نسبت به حرارت حساس‌تر هستند؛ اگر در کنار اجاق گاز قرار بگیرند ممکن است دچار حباب گرفتگی شده و یا پوسته پوسته می‌شوند.

۲)به مراقبت بیشتری احتیاج دارند؛ کابینت های ام دی اف معمولا قابل تعمیر نیستند بنابراین باید در استفاده از آن‌ها بیشتر دقت کنید تا آسیبی نبینند.

کابینت گلاس

کابینت‌ های گلاس به‌خاطر سطح صاف و صیقلی که دارد عنوان کابینت های مدرن را از آن خود کرده است. این کابینت‌ها بهترین گزینه‌ی ممکن برای آشپزخانه‌های کوچک هستند. رنگ‌بندی کابینت های گلاس تنوع بالایی دارد، اما رنگ سفید پرطرفدارترین رنگ کابینت های گلاس محسوب می‌شود.

مزایا و معایب کابینت گلاس

بزرگترین عیب کابینت‌های های گلاس این است که به‌خاطر براق بودن سطح آن خط و خش، جای لکه و کثیفی را زود نشان می‌دهند. این مورد رو می‌توان تنها عیب این کابینت‌ها دانست.مزایای های گلاس از معایب آن بیشتر است:

۱)این متریال به جهت سطح صاف و صیقلی که دارند نور را بازتاب می‌کنند و این علاوه بر بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک، جلوه‌ی بصری زیبایی برای آشپزخانه ایجاد می‌کند.

۲)سادگی در طراحی آن توجه افرادی که طرفدار سبک‌های مینیمال هستند را به خود جذب می‌کند.

۳)سهولت در نظافت و تمیز کردن آن‌ها از دیگر مزیت‌های این کابینت به شمار می‌رود.

بدنه کابینت

1- درمورد جنس بدنه کابینت باید بگوییم که بهتر است بدنه کابینت با مغز ام دی اف و روکش ملامینه ساخته شود. 
2- حواستان باشد که لبه بدنه کابینت حتما نوارکاری شده باشد زیرا باعث میشود نمای کار فوق العاده زیباتر شود، رنگ نوارکاری باید با رنگ کابینت هماهنگی داشته باشد.
امروزه کابینت های جدید معمولا بدنه ام دی اف دارند و با نوار PVC ساخته می شوند که کیفیت خوبی دارند و میتوانید با خیال راحت آن ها را خریداری کنید.

صفحه کابینت

صفحه کابینت آشپزخانه بیشترین تماس با آب را دارد و به همین دلیل است که باید تمام قسمت های تشکیل دهنده صفحه ی کابینت مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت داشته باشند.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦


Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
Telegram / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین