دیوار شاخص یا اکسنت وال (accent wall)

تکنیک دیوار شاخص یا اَکسِنت وال (accent wall) سبکی در طراحی دکوراسیون است که در آن به جای رنگ‌آمیزی چهار دیوار یک اتاق به یک رنگ واحد، یک دیوار یا بخش‌هایی خاص مثل فرورفتگی‌ها، طاقچه‌ها، حاشیه شومینه و قوس‌های دیوار را با رنگی متفاوت رنگ می‌کنیم. تاکید بر روی یک رنگ خاص و بر روی بخشی از دیوار، آن هم به میزان کم و محدود جلوه خاصی به فضای اتاق می‌بخشد. علاوه بر رنگ‌آمیزی، این تاکید بر روی یک دیوار می‌تواند به وسیله هر چیز دیگری نیز باشد.

سادگی، انعطاف‌پذیری، زیبایی و هزینه کم این تکنیک باعث محبوبیت روزافزون آن شده است. در اجرای تکنیک اکسنت وال هیچ محدودیتی برای انتخاب رنگ وجود ندارد. می‌توانید این تکنیک را بر روی سطوح و با مواد مختلف مثل آجر، سنگ، کاغذ دیواری و غیره پیاده کنید. رنگ کردن یک دیوار کوچک به قدری ساده است که خود شما نیز می‌توانید در حداقل زمان ممکن آن را به انجام برسانید. این روش را می‌توانید برای هر اتاقی اجرا کنید، فقط کافی است چند باید و نباید ساده را در نظر داشته باشید.

با داشتن یک دیوار شاخص در خونه، در اصل با یک المان معماری به فضا روح جدیدی میدی. ایجاد یک دیوار شاخص در فضا چیزی بیشتر از انتخاب یک رنگ یا متریال متفاوت میشه. مهم اون نکته ای هست که می خوای در فضا شاخص بشه.

انواع دیوار شاخص یا اکسنت وال:

  • دیوار آجری
  • دیوار رنگی
  • دیوار سنگی
  • کاغذدیواری یا استیکر

دیوار آجری

انتخاب متریال آجر برای دیوار شاخص حس گرما و صمیمت زیادی به فضا میده. حس آشنای آجر فارق از رنگ اون عمل میکنه پس وقتی صحبت از آجر می کنیم. لزوما منظور رنگ آجری یا قرمز نیست و اون حس گرمی و صمیمت و آشنا بودن فضا رو، یک دیوار آجری سفید، طوسی و یا فیروزه ای هم می تونه ایجاد کنه

دیوار آجری در عین حال برای فضاهایی با سبک صنعتی هم مناسبه. خصوصا چون میتونه در ترکیب با فلز و شیشه هم همنشینی خوبی از متریال رو نشون بده و هم تضادش می تونه مفاهیم خوبی از سبک صنعتی دکوراسیون داخلی رو نشون بده

دیوار رنگی

قرار نیست فقط یک دیوار با رنگ متفاوت داشته باشیم؛ قراره ببینیم چه رنگی میتونه این فضا رو شاخص کنه

موارد استفاده از دیوار شاخص رنگی :

فضای مسکونی = اتاق خواب ، غذا خوری ، اتاق مطالعه ، …

واحد های تجاری = طراحی دیوار شاخص در رستوران ها و.. ، اتاق فکر شرکت های تجاری و اداری ، لابی مراکز عمومی و خصوصی، …

بایدها و نبایدها

در استفاده از رنگ های قوی و به اصطلاح «جیغ» نباید خجالت بکشید

اصل اولیه این روش همنشینی درست دو یا حتی چند رنگ کنار یکدیگر است. پس مادامی که بتوانید همنشینی درست را ایجاد کنید، هر رنگی که دوست دارید و باعث شادی و رضایت شما می‌شود استفاده کنید.

باید ایده های جدید را امتحان کنید

قرار نیست یک رنگ ساده برای دیوار شاخص استفاده کنید. محدودیتی وجود ندارد. از تکنیک‌ های خلاقانه طراحی دکوراسیون برای اکسنت وال کمک بگیرید. شاید برای یک رنگ خاص یا با توجه به وسایل و چینش منزل شما، تک دیوار راه راه ظاهر زیباتری ایجاد کند. رنگ‌های متالیک برای اجرای تکنیک دیوار شاخص بسیار جذاب و چشمگیر هستند. 

باید به یاد داشته باشید که این تکنیک فقط به رنگ و نقاشی خلاصه نمی‌شود

به سنگ و کاشی هم فکر کنید. برای اتاقی که جایی برای قرار دادن اشیا زینتی، گلدان، کتاب و وسایل این چنینی ندارد، قفسه و طاقچه می‌تواند حکم دیوار شاخص داشته باشد. همچنین می‌توانید اکسنت وال خود را با تابلوهای نقاشی، قاب عکس‌های خانوادگی و یا یک پرده پارچه‌ای ایجاد و مزین کنید. راز دیوار شاخص این است که شما مساحتی را با بیشترین میزان انعطاف‌پذیری در اختیار دارید که می‌توانید آن را متفاوت از سایر دیوارهای اتاق، به شکلی که دوست دارید طراحی کنید. تنها قانون Accent Wall این است که بر روی یک دیوار تاکید بیشتر و متفاوتی می‌شود. به همین سادگی!

دیوار سنگی

متریال دیوار شاخص می تونه سنگ هم باشه. سنگ ها می تونن به صورت تایل های کوچیک و یا تایل های بزرگ و یکپارچه انتخاب بشن. هر چی سنگ هایی با رگه های بیشتر و یا بافت متفاوت تری انتخاب کنی، جلوه دیوار بیشتر خواهد بود. میشه گفت انتخاب سنگ فضا رو بیشتر از متریال های قبلی لوکس میکنه. البته پنل های فلزی و براق هم این تاثیر رو دارند\

موارد استفاده از این دیوار خیلی بیشتر از نمونه دهای قبلی هست و در نمای خارجی ساختمان هم کاربرد داره.

دیوار شاخص با کاغذدیواری
کاغذدیواری می تونه یه متریال به نسبت ارزونتر و راحتتر برای دیوار شاخص باشه. انتخاب طرح های مختلف تاثیرات متفاوتی داره. مثلا یک دیوار شاخص با کاغذدیواری راه راه عمودی، علاوه بر ایجاد کانون توجه در یک فضا، اون قسمت رو بلندتر هم نشون میده. یا برعکس راه راه افقی، فضا رو کشیده تر نشون میده.

باید رنگ سایر دیوارها را نیز موردتوجه قرار دهید

معمولا دیوار شاخص در مجاورت دیوارهایی که رنگ روشن یا فام میانه دارند جلوه بهتری دارد. در اتاقی که تمام دیوارها سفید هستند، اجرای اکسنت وال نمای زیبایی پیدا می‌کند اما نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارد. تضاد رنگ روشن یک دیوار در مقابل دیوارهای سفید مجاور می‌تواند ظاهری مدرن و امروزی و حتی خشن و زمخت ایجاد کند. برای اجرای رنگ‌های تند و پررنگ روی یک دیوار، باید با استفاده از رنگ‌های خنثی روی دیوارهای مجاور تعادل ایجاد کنید. این رنگ خنثی می‌تواند خاکستری، بژ، کرم و یا هر رنگ دیگری باشد که با رنگ اکسنت وال شما مطابقت و همنشینی پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید یک دیوار از اتاقی را که دیوارهای سفید دارد متفاوت رنگ بزنید، با استفاده از رنگ‌هایی با فام میانه، میزان تضاد رنگ‌ها را کم کنید و بین این تفاوت ارتباط ایجاد کنیدراه‌های دیگری هم برای اجرای دیوار شاخص وجود دارد. به سقف اتاق فکر کنید. یکی از شیوه‌های شیک طراحی دکوراسیون رنگ کردن سقف است. همین سقف می‌تواند دیوار متفاوت شما باشد. سقف شاخص می‌تواند رنگی روشن و براق یا رنگی تند و پررنگ داشته باشد. حتی استفاده از پوسترها و کاغذهای سقفی راهکار خوبی است. تاج دیوارها، قسمتی که دیوار را از سقف جدا می‌کند، سفید رنگ بزنید تا ظاهری زیبا و امروزی خلق کنید.

پنل چوبی و پنل های سه بعدی

این نوع دیوار ها در شاخه متنوع ترین و اسان ترین های این لیست هستند ..

عملکردهای اکسنت وال

دیوار شاخص یا اکسنت وال یک نقطه مرکزی یا فوکال پوینت در فضا می سازه در نتیجه عملکردش هم باید شاخص باشه. مثلا در اتاق خواب تخت خواب مهمترین آیتم در فضا هست. در نتیجه بهترین انتخاب برای دیوار شاخص، دیوار پشت تختخواب هست. عملکردهای دیگه می تونه به عنوان مثال این موارد باشه:

  • دیوار شومینه
  • دیوار تلویزیون
  • دیوار گالری عکس
  • دیوار میز ناهارخوری
  • دیوار پشت میزکار
  • دیوار پشت مبل اصلی
  • دیوار راه پله

و به طور خلاصه هر آن چیزی که می خواید در فضا شاخص تر یا بُلدتر باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین