curtain wall, کرتین وال را بهتر بشناسیم

سلام دوستان خواسته بودین که مباحث سازه ای بیشتری توی مقاله هامون داشته باشیم و چندتا موضوع هم پیشنهاد دادین
که ما توی گروه مهندسی معماری نگین صدری تصمیم گرفتیم هر بار در مورد یه موضوعی براتون فیلم بگیریم و توی پیج توضیح بدیم وعلاوه بر اون مقاله کامل و جزئیات لازم رو که یک معماری باید بدونه رو هم براتون سایت قرار بدیم
یکی از اون موضوعات کرتین وال ها بود که با مفهوم کلیشون آشنا نبودین ، توی این سفر علمی با ما همراه باشید

هنگامی که به یک ساختمان نگاه می‌کنیم، آنچه برای اولین بار توجه ما را به خود جلب می کند، ظاهر و نمای آن ساختمان است. در واقع باید بگوییم، که نما، پوسته هر ساختمان است و نقش بسیار مهمی در زیبایی، جذابیت و عایق‌بندی ساختمان‌ها ایفا می‌کند. 

معمولا در طراحی نمای ساختمان، معماران و سازندگان با توجه به شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات ساختمان، سلیقه افراد و بودجه‌ای که وجود دارد، به انتخاب نوع مصالح مربوط به نمای ساختمان اقدام می‌کنند. 

نمای بیرونی ساختمان به منزله یک لایه محافظ برای ساختمان است، که نه تنها آن را در برابر عوامل مختلف آب و هوایی محافظت می‌کند، بلکه نقش بسیار مهمی در زیبایی ساختمان نیز دارد. نمای ساختمانی و طراحی نمای ساختمان مسکونی، به ظاهر و منظره شهری هم شکل می‌دهد و اهمیت فراوانی در شهرسازی دارد. 

به این ترتیب، طراحی نماهای مختلف ساختمانی باید با یکدیگر هماهنگی زیبایی داشته باشند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، هماهنگی درب ورودی ساختمان با هارمونی نمای ساختمان است.

از جمله نماهای پرطرفدار برای ساختمان‌ها، می‌توان به نمای سنگی، نمای آجری و نماهای طراحی شده با شیشه اشاره کرد. در نماسازی ساختمان از مصالح مختلفی از جمله فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن، چوب، شیشه و آلومینیوم استفاده می‌شود، که هر کدام مزایای خاص خود را دارند.

ببینید دوستان کرتین وال که ترجمه فارسیش دیوار پرده ای هست به این دلیل نامگذاری شده که مثلا دیوار و پرده
هردو جداکننده فضا هستند که یکیشون سخت و سنگینه و یکی دیگشون سبک و انعطاف پذیر هست
بعد هم با کمک تکنولوژی ها و تحقیقات خیلی زیاد تونستن با الگو گیری از این دوتا جداکننده به ترکیبی دست پیدا
کنند که هم استقامت دیوار روداشته باشه و هم زیبایی و سبکی پرده رو و به همین دلیل هم اسمش شد کرتین وال و یا همان دیوار پرده ای که میشناسید ویا شنیده اید.

این نوع دیوارها که وزن مرده ای به ساختمون اضافه نمیکنن و بار خودشون رو تحمل میکنن انواع زیادی دارن که
شناخته شده ترین نوع اونها کرتین وال های شیشه ای هست

این دیوار ها عایق حرارت صوت و رطوبت هستن و در برابر زلزله هم مقاومت بالایی دارند

کرتین والها در واقع شاسی ها و لامل هایی هستند که در اطراف نمای پروژه قرار میگیرند در این نوع نما شیشه هایی
که قرار است به عنوان نمای ساختمانی نصب شوند به جای اینکه روی خود ساختمان قرار بگیرند روی سازه کرتین
وال نصب میشوند

نمای لامل، یا همان نمای کرتین وال، یکی از سیستم‌های نمای مدرن ساختمانی است، که ساختاری خود ایستا دارد. ساختار خود ایستا، به ساختاری گفته می‌شود، که سنگینی وزن بالای شیشه را بر روی سازه کرتین وال یا همان لامل‌ها و شاسی کشی‌های مربوطه نگه می‌دارد و هیچ گونه بار مرده‌ای را بر ساختمان تحمیل نمی‌کند

در واقع نمای کرتین وال جزء دسته‌بندی نماهای خشک و نماهای تهویه شونده به شمار می‌رود، که زیبایی خاصی نسبت به نسل قبل از خود دارد. نسل قبل از نمای کرتین وال، نمای فریم لس روی آهن نام داشت. در این نسل، با نصب سیستم فریم لس روی آهن، مشکلات متعددی از نظر آب بندی و هوابندی به وجود می‌آمد.

مورد دیگری که بهتر است، درباره نمای کرتین وال بدانید، آن است، که استراکچر آلومینیومی لامل کرتین وال قابلیت نصبِ سایر متریال‌های پوششی از قبیل ورق آلومینیوم کامپوزیت نمای سرامیکی را با توجه به محاسبات سازه‌ای دارا است.

حالا حتما این سوال برای‌تان به وجود آمده است، که لامل چیست، لامل‌ها در واقع همان سازه آلومینیومی هستند، که شیشه‌های نما روی آن‌ها نصب می‌شوند. این لامل‌ها در دو جهت افقی و عمودی نصب می شوند و فضایی مشبک، مناسب با نصب صفحات شیشه ای یا غیره را ایجاد می‌کنند. 

به لامل‌های عمودی مولیون و به لامل‌های افقی مربوط به نمای کرتین وال ترنسم می‌گویند. لامل‌ها نیز با توجه به طراحی نمای کرتین وال و کاربردی که دارند، دارا انواع مختلفی هستند. شناخته شده‌ترین انواع لامل‌ها، شامل لامل‌های آلومینیومی، لامل‌های فولادی و لامل‌های چوبی است. در حال حاضر، لامل آلومینیومی پر کاربردترین نوع لامل است.

به این نکته هم توجه کنید که استفاده از نما ی تمام شیشه هم محدودیت هایی داره و نمیشه توی هر
محیطی از این نماها استفاده کرد و زمان طراحی این نمونه نماها باید جهت و زاویه تابش خورشید رو به دقت بررسی
کرد تا در صورت انعکاس نور خورشید از شیشه نما خطری رانندگان خودرو هارو تهدید نکنه

در این مقاله سعی شده مواردی که برای حوزه معماری و ورود به عرصه طراحی برای بازار کار ، علمی الزامی است پرداخته شود و قطعا در صورت انجام عملیات های اجرای تیم مهندسی معماری و عمرانی و محاسباتی در تمام مراحل های طراحی و اجرا همراه هستند.

ما در گروه مهندسی معماری نگین صدری در این راه خود را مدعی به عنوان بهترین مجموعه از لحاظ فنی اجرایی و جلب رضایتمندی مشتری میدانیم و برای خلق فضایی مملو از آرامش و با شکوه تمام تلاش و اگاهی خودرا بکار میبریم.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦

طراحی داخلی نگین صدری

طراحی ویلا /طراحی داخلی ویلا نئوکلاسیک و کانتمپراری
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
Telegram / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین