نور پردازی در معماری

سلام دوستان، در این مقاله میخوایم درباره موضوع نورپردازی در معماری به شما اطلاعاتی بدیم پس تا آخر این مقاله که توسط گروه مهندسی معماری نگین صدری تهیه شده با ما همراه باشید.

. براساس مطالعات مختلف روشنایی طبیعی برسلامت جسمی و روانی مردم تاثیر گذار است نور یکی از ملزومات اصلی برای درک و تجربه کردن محیط و همچنین وسیله ای برای شناخت رنگ فضا و حجم است.نورپردازی نه فقط ایجاد روشنایی بلکه اصول ایجاد تیرگی و روشنی به منظور خلق فضا حجم وویژگی های معمارانه می باشد.نور پردازی و روشنایی دو جنبه بسیار مهم در مهندسی علم نور هستند که تاثیر بسیاری در مطلوبیت و جلوه های نور دارد.

نقش نور در معماری سنتی ایران:

1.عملکرد اقلیمی نور 2.عملکرد روانشناختی نور 3.عملکرد زیبایی شناختی نور4. عملکرد معنوی 5.عملکرد نمادین نور

اکثر کاربردها هنوز قادر به پروراندن نیازهای بشری در جامعه مدرن و پست مدرن هستند

تفاوت بین نور پردازی و روشنایی :

تعریف روشنایی :درواقع می توان گفت روشنایی عبارت است بهره گیری از نور طبیعی وتدابیر کنترل سایه ها در پلان و طراحی  ها می باشد.

تعریف نور پردازی:نور پردازی بیشتر جنبه هنر و معماری نور است در نور پردازی طراح قصد برجسته کردن بخشی از صحنه را دارد.در واقع نور پردازی تجهیزات مورد استفاده برای تامین روشنایی است.

انواع نورپردازی براساس منبع تولید کننده آن:

1.نورپردازی  طبیعی

2.نورپردازی  مصنوعی (1. نورپردازی متمرکز 2.نور پردازی عمومی3.نور پردازی موضعی)

3. نور پردازی هوشمند

نورپردازی طبیعی: که از نور خورشید تامین می شود ونقش مهمی در زنده کردن فضا به عهده داردساخت بنا های مختلف باید به گونه ای باشد که نور طبیعی از طریق پنجره یا نور گیر وارد ساختمان شود. بهتر است از پرده های پارچه اییا توری استفاده کنیم  نور را به خوبی عبور می دهند.

نور پردازی مصنوعی:

در این نور پردازی به استفاده از نوری غیر از نور طبیعی اشاره می کند.به سه روش عمومی ،موضعی و متمرکز صورت می گیرد

نور پردازی متمرکز: نور پردازی نقطه ای نیز نامیده می شود در طراحی داخلی یا نمای ساختمان برای برجسته نشان دادن فضاها و المانها کاربرد دارد ومی توان فضای بهوده را به فضایی زیبا تبدیل کنیم.

نور پردازی عمومی:نور را به طور یکسان در فضا پراکنده می کند و میتوان روشنایی لازم را برای فعالیتهای مختلف فراهم کرد.

نور پردازی موضعی :برای روشن کردن یک فضای مشخص مانند فضای مطالعه و میز نهار خوری استفاده می شود

نور هوشمند: با پیشرفت تکنولوژی می توان سیتم روشنایی را از راه دور و خارج از ساختمان کنترل کرد و با استفاده از این نرم افزار شدت نور لامپ و حتی رنگ آنرا تغییر داد که منجر به بهینه سازی در مصرف انرژی ساختمان می شود و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.در کنترل نور لامپهای مختلف جمله لامپ هالوژن، لامپ ال ای دی ،لامپ فلورسنت و لامپ رشته ای استفاده کرد.

تعریف وتکنیکهای نور پردازی:

سوال:

چه فاکتوری باعث شده شما در فضاهای مختلف داخلی و خارجی  تحت تاثیر ساختمان ها قرار بگیرید؟

اصول نور پردازی در معماری نقش مهمی در ارتقاء طراحی داخلی و خارجی و بهبود خلق و خوی افراد دارد.نور پردازی و طراحی روشنایی یکی از مهمترین بخش های فرآیند معماری داخلی و دکوراسیون است که باعث بهتر دیده شدن ایده های طراحی معماری است.به همین دلیل طراحان و معماران از المان های بصری برای تعریف فضا استفاده می کنند.

در گذشته از یک چراغ سقفی برای روشن شدن فضا استفاده می کردند که باعث ایجاد سایه ها در گوشه می شد و فضا کوچکتر از اندازه واقعی آن به نظر می آمد اما امروزه با استفاده از چندین منبع نور در همان فضا می توان بهترین نور پردازی را ایجاد کرد.فرآیند ایجاد  روشنایی امکان استفاده ایمن، سازنده و لذت بخش از ساختمانها و فضاها را فراهم می آورد.

نور پردازی فضای داخلی در معماری:

ارزش واقعی نور در تاریکی مشخص می شود و با هدایت هوشمندانه نور پردازی به داخل بنا و ایجاد قسمتهایی از نور و تاریکی بدون استفاده از مصالح جدا کننده میتوان فضای داخلی را به بخش های مختلف تقسیم کرد یا حتی می توان ار آن برای مرتفع و گود بودن فضاو کوچک و بزرگ کردن آن  استفاده کرد.نور پردازی خوب احساس امنیت و آسایش را ایجاد می کند.نور توجه را به بافت ها  رنگها و فرم های یک فضا جلب می کند.بینایی مهمترین حسی است که از طریق آن از معماری لذت می بریم و روشنایی نحوه درک ما را از معماری بیشتر می کند.

مهمترین موضوع درنور پردازی فضاهای معماری  بهره گیری از نور طبیعی است و محل قرار گیری ساختمان به

گونهای باشد که بهترین استفاده از نور طبیعی انجام شود وبه پنجره و نور گیر سقفی دسترسی داشته باشد.بهتر است در طراحی ساختمان اندازه جهت های شمالی و جنوبی افزایش و جهت شرقی غربی کمتر استفاده شود تا در فصلهای مختلف سال بهترین نور گیری را داشته باشیم.

سوال:

ابتدا باید بدانید کدام نور برای چه خانه ای و برای چه هدفی مناسب است؟

سه عامل در نور پردازی دلنشین و کاربردی:

1. نور پردازی عمومی2. نور پردازی کاری 3. نور پردازی تاکیدی

نور پردازی عمومی که بسیار کاربردی است و نور مورد نیاز برای روشنایی خانه را فراهم میکند از جمله لامپهای سقفی و مهتابی ها می باشد.



گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
whats app / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین