رنگ در معماری 2

دوستان بهتون پیشنهاد میدیم قبل از خوندن این مقاله، مقاله ی “رنگ در معماری 1” ما رو مطالعه کنید. این مقاله توسط گروه مهندسی معماری نگین صدری تهیه شده. در ادامه مبحث رنگ در معماری و دکوراسیون داخلی می توان گفت به طور کلی رنگهایی که از زمین الهام می گیرند مانند قهوه ای سرخ رنگ، کرم _طلایی و رنگ مایه های بسیار روشن همچون استخوانی و پوسته تخم مرغی شامل بژ و کرم فضایی آرام و مهربان برایمان رقم می زنند.

فام های روشن زرد مایل به نارنجی ،یک اتاق با ورودی کوچک را بزرگ و درخشان جلوه می دهند. دیوار کرم رنگ همراه با کف های چوبی برای یک طراحی داخلی مانند یک بوم نقاشی برای معمار اهمیت دارد و باتزئینات داخلی به رنگ قرمز و نارنجی میتوان آنرا به فضای خوبی تبدیل کرد.

سایه هایی از آبی آسمانی و رنگهای بنفش یاسی به یک رنگ طبیعی زندگی و نشاط می بخشد. رنگهای آبی تیره روشن آبی زنگاری،فیروزه ای ،لاجوردی ، تیره نیلی و سرمه ای برای رنگ آمیزی طرحهای تزئینی و حمام و دستشویی وهمچنین در اتاق مطالعه اتاق خواب و مایه های روشنتر با ته رنگ بنفش برای اتاق نشیمن   و   پذیرایی به خوبی کاربرد دارد.از ته رنگ آبی آسمانی و بنفش مایل به آبی کمرنگ تا سایه های تیره به خوبی با رنگهای سفید ، شیری ، فیلی ،استخوانی و نقره ای ترکیب رنگی خوبی را ایجاد می کند.

تغییر اندازه فضا با تغییر رنگ:

به جای انجام دادن کارهای ساختمانی وحذف و اضافه کردن دیوارها می توان با استفاده از رنگها اندازه فضاها را تغییر داد.اگردوست دارید اتاق چهار دیواری به نظر بیاید و دیوارها خودی نشان دهند آنها را تیره واگر می خواهید اتاق وسیع و بزرگ به نظر بیاید از رنگهای روشن استفاده کنید.

اگر فضای  شما مستطیل شکل است و میخواهید مربع به نظر برسد دیوار کم عرض انتهای با رنگ تیره وبلندترین دیوار را بارنگ روشن نمایش دهید. واین عمل باعث می شود دیوار عقبی به سمت جلو آمده و فضا متناسب به نظر برسد.

برای  داشتن اتاقی دنج از رنگهای گرم تیره استفاده شود وبرای داشتن اتاقی وسیع و بزرگ رنگ سفید بهترین انتخاب است.تغییر دادن رنگ سقف به رنگ تیره باعث کوتاه شدن و پایینتر دیده شدن آن می شود.

ترکیبات رنگی روشن با رنگهای عسلی و طلایی اتاقهایتان دلباز و روشن می شودو بااستفاده از رنگ مایه های زرد  طلایی شکلاتی و قهوه ای کم رنگ درخشش خاصی پیدا می کند.

انتخاب رنگ دیوار اتاقهای تاریک کرم درخشان با ته مایه طلایی باعث روشنی فضا شده و با ترکیب رنگهای سفید و قهوه ای یک محیط دنج را دراتاق خواب و نشیمن بوجود  آورد.بنابراین میتوان اندازه اتاقها را تغییر دادواز معجزه رنگها لذت برد.

معجزه انواع رنگ طوسی در دکوراسیون داخلی :رنگ طوسی به عنوان رنگ خنثی به شمار می رود به همین دلیل در چرخه رنگ قرار نمی گیرد. رنگ طوسی در گذشته به عنوان یک رنگ غم انگیز و بدون هیجان شناخته می شداما امروزه در بیشتر سبکها خصوصا مدرن از این رنگ استفاده می شودوبه دلیل هارمونی زیادی که دارد باعث جلوه بیشتر در دکوراسیون داخلی منزلتان می شود وبه عنوان رنگی سنگین و گران می باشد.

2 دلیل برای به کار گیری رنگ طوسی دردکوراسیون :

1.به دلیل دوری از ایجاد زرق و برق در چیدمان 2.انتخاب این رنگ به عنوان پس زمینه

     رنگ طوسی نمایانگر بزرگواری و صلح و حس آرامش و منطق را القا می کند. از آنجا که رنگ  دارای  تناژهای  متفاوتی می باشدهم جزءرنگهای روشن و زیبا وهم تاریک ودراماتیک محسوب می شود رنگ طوسی در فضاهایی که نمی خواهید از رنگ سفید استفاده کنید بسیار مناسب است حتی میتوان با افزودن رنگهای گرم مانند زرد به آن این رنگ را به رنگ گرم تبدیل کرد.در کنار رنگهای اصلی باعث ایجاد جنب و جوش و هیجانات می شود.

تناژهای مختلف رنگ طوسی:

طوسی طبیعی: که بیشتر در آشپز خانه ها کاربرد دارد و دارای تناژهای گرم می باشد.مثل رنگ کوهها و پرندگان

طوسی سربی: با اضافه کردن مقداری آبی این رنگ شبیه رنگ استیل می شود.و با هر کدام از طیفهای آبی (فیروزه ای آبی ارغوانی آبی درباری آبی کلاسیک )تاثیر ذخیره کننده دارد.  بیشتر در فضاهایی مانند اتاق خواب سرویس بهداشتی  استفاده می شود.

طوسی نقره ای: اولین رنگ طوسی که به ذهن انسان خطور میکند ودر محیطهای تیره به روشن شدن فضا کمک می کند.در آشپز خانه اتاق خواب پذیرایی و سرویس بهداشتی وبرای خواب کودکان بسیار جذاب است.

طوسی بنفش: اغلب در اتاق خوابها استفاده می شود.وبه عنوان رنگ اشرافی شناخته می شود.

طوسی دودی :با افزودن رنگ مشکی رنگ طوسی دودی ایجاد می شود.

طوسی لجنی:از ترکیب رنگ طوسی و سبز تیره تشکیل می شود.برای ایجاد حس شادابی و نشاط و فضایی گرم و رمانتیک  حتی در کنار گل گیاه استفاده می شود.برای کلاسیک مجلل کردن فضا درکنار رنگ طلایی جلایی تازه خواهد گرفت.

طوسی صورتی:   یکی از پر طرفدارترین  رنگها می باشد و بیشتر در اتاق خواب کودکان خصوصا  اتاق خواب  دختر استفاده می شود.و برای اتاق مطالعه و نشیمن استفاده می شود.

طوسی زرد:با استفاده از زرد طوسی میتوان فضای انرژی بخشی را ایجاد کردو در فضای اتاق خواب و پذیرایی استفاده می شود.

طوسی بژ: چون هر دو جزءرنگهای خنثی هستند در کنار هم احساس خوشایندی نداشته باشد و با استفاده از رنگهای گرم مانند قرمز و قهوه ای در کنار آنها می توان فضایی مناسب و گرم و صمیمی را ایجاد نمود.در اتاق پذیرایی و نشیمن واتاق کار استفاده می شود.

معجزه رنگ کرم در معماری و طراحی داخلی:

در فضایی با رنگ کرم سوال این است چه رنگهایی مکمل رنگ کرم است؟

رنگ کرم پر کاربرد ترین رنگ در پوشش فضای داخلی ساختمان است و بهترین رنگ جایگرین رنگ سفید می باشد. و به راحتی با اکثر رنگها ترکیب می شودو یکی از رنگهای پر تکرار در پوشش سقفها و دیوارهای پذیرایی می باشد.ازآنجا که یک رنگ خنثی است بهتر است با رنگهایی ترکیب بشود تا به فضا روح ببخشد.

رنگ کرم را در دکوراسیون مینیمال گرفته تا سلطنتی می توان مشاهده کرد.دلیل خنثی بودن رنگ کرم و توانایی آن برای هماهنگی با طیف گسترده ای از رنگ هاست.به خاطر این ترکیب رنگی شامل شیری استخوانی نباتی بژ  و خاکی می شود.از ترکیب زرد با مقدار کمی آبی و قرمز بهمراه سفید میتوان به رنگ کرم دست پیدا کرد. این رنگ در ترکیب با رنگهای روشن و هم با رنگهای تند و پر انرژی بهره مند شد. استفاده  از رنگ کرم در اتاق فضای خواب و ترکیب آن با رنگهای آبی شکلاتی ونسکافه ای زیبایی خاصی به فضا می دهد.

تنالیته های رنگ کرم در ترکیب با رنگهای مختلف:

بهتر است از چندین رنگ زنده وتند همچون صورتی  بنفش و آبی در کنار رنگ کرم استفاده کرد.

کرم قهوه ای: محبوب ترین رنگ در دکوراسیون می باشد ترکیب آنها شیک و جذاب است واستفاده از رنگهای نارنجی و زرشکی همراه آنها به دکوراسیون روح می بخشد ومحیط را دلنشین تر میکند. این ترکیب در کنا رآبی یا فیروره ای رنگ جذابی خواهد بود.رنگ کرم قهوه ای تداعی کننده سبک و طراحی کلاسیک است اما ترکیب چند رنگ در کنار آن ظاهری امروزی به آنها می بخشد.

کرم شتری:برای فضاهایی که آشپز خانه بزرگشان مشرف به بالکن یا حیاط است انتخاب رنگ شتری می تواند فوق العاده مناسب باشد.

کرم سفید:این ترکیب رنگ میتواند برای اتاق خواب و فضای نشیمن فوق العاده عالی است.و استفاده از تن های رنگی سفید مانند خامه ای می تواند به رنگ کرم حالتی از لوکس بودن و تمیزی ببخشد.

کرم طلایی:گاهی فضا را پر جنب و جوش نشان می دهد و به محیط حالتی لوکس و مجلل می بخشد.در فضای پذیرایی حمام و اتاق خواب استفاده می شود.

کرم صورتی:برای ایجاد فضایی دوستانه و ظریف و بیشتر در اتاق خواب کودکان خصوصا اتاق خواب دختر کاربرد دارد احساس لطافت امنیت و آرامش ایجاد میکند.

کرم با آبی: رنگ کرم با انواع آبی فیروزه ای سرمه ای ترکیب شده و ان را از حالتی یکنواخت خارج میکند و به خاطر آرامبخش بودن آن بیشتر برای اتاق خواب و  اتاق نشیمن استفاده می شود.

کرم باقرمزو نارنجی :ترکیب این دو رنگ با کرم میتونه فضا رو متعادل کنه و فضایی هیجانی وصمیمی  را ایجاد نماید.در اتاق خواب وپذیرایی استفاده می شود.

باتوجه به تمام موارد ذکر شده در ابتدا ی تحقیق ما در گروه مهندسی معماری نگین صدری در تلاش هستیم تا با ذکر مواردی هر چند خرد ، شما را در پرورش دانش معماری و علم طراحی داخلی یاری کنیم. توجه داشته باشید هر فضا دارای روحی مستقل و شخصیتی واحد میباشد که در بردارنده ویژگی و خصوصیاتی شاخص است و با توجه به موارد میتوان رنگ ، متریال ، نور و چیدمان مناسبی را برای آن در نظر گرفت .

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
whats app / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین