فلزات ساختمانی

تیر آهن:

تیرهای فولادی کوچک به شکل نورد می شوند. تیرچه های بزرگتر به صورت تیرهای صفحه ای ساخته می شوند که از قطعات جداگانه ورق فولادی جوش داده یا به هم پیچ می شوند دو نوع استاندارد برای تیر آهن وجود دارد:

  1. IPE :مشخصه این نوع از تیرآهن، ضخامت بال های آن در ابتدا و انتها کاملا یکنواخت می باشد. این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید می شود و ضخامت بال آن ثابت است. کاربرد تیرآهن در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری است.
  1. INP :J: تیر آهن های موجود در بازار که از کشورهای دیگر وارد می شوند،از این نوع استاندادر می باشند.

تیر آهن معمولا به سه صورت در بازار مشاهده می شود:

تیرآهن IPE (استاندارد اروپا و ایران)

تیراهن INP(استاندارد چین وروسیه)

تیرآهن IPB (بال پهن)

تیرهای فولادی کوچک به شکل نورد می شوند. تیرچه های بزرگتر به صورت تیرهای صفحه ای ساخته می شوند که از قطعات جداگانه ورق فولادی جوش داده یا به هم پیچ می شوند.

میلگرد:

میله های فولادی تقویت کننده برای کمک به بتن در برابر نیروهای کششی استفاده می شود. بتن از نظر طبیعت به اندازه کافی برای نیروهای فشاری قوی است ، اما نیروهای کششی می توانند آن را ترک ترک کند به همین دلیل جهت مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی از میلگرد در ساختمان استفاده می شود. قطر میلگرد ها  مطابق با انواع رایج بین المللی میلگرد طراحی شده است که برای قطرهای مختلف الزامات اتصال میله فولادی قابل استفاده است. اتصال دهنده میلگرد رزوه دار با قطر 16 میلی متر ، 18 میلی متر ، 20 میلی متر ، 22 میلی متر ، 25 میلی متر ، 28 میلی متر و 32 میلی متر می تواند تولید شود.

ناودانی:

ناودانی ها دیوارها را تشکیل می دهند و ممکن است بارهای ساختاری عمودی را حمل کنند یا باربر نباشند ، مانند دیوارهای جداکننده ، که فقط فضاها را جدا می کنند. آنها پنجره ها ، درها ، نمای داخلی ، روکش بیرونی یا نمای جانبی ، عایق و لوازم جانبی را در جای خود نگه می دارند و به شکل دادن به ساختمان کمک می کننددر ساخت و سازهای مدرن ، ناودانی ها به طریقی مانند استفاده از کراوات به صفحات چسبانده می شوند تا از بلند شدن ساختمان در زیر باد شدید یا زلزله جلوگیری شود.

نبشی:

نبشی پروفیلی است که سطح مقطع آن بصورت دو ضلع عمود برهم بوده و یکی از مهم ترین مصالح و پروفیل های ساختمانی به شمار می رود. از مهم ترین کاربردهای نبشی می توان به ساخت ستون و خرپا  اتصالات پل ها به ستون ها و دکل های انتقال نیرو اشاره کرد.

نبشـی ها از لحاظ نوع ظاهری به دونوع تقسیم می شوند که با توجه به ظاهر آن می توان متوجه تفاوت آنها شد و به صورت انگلیسی ال نشان داده می شوند:

نبشی بال مساوی: پروفیل هایی که دو بال قائم آن ها یکسان و همراه با حرف ال تنها یک عدد درج شده باشد پروفیل بال مساوی گویند

نبشی بال نامساوی:پروفیل با بال نا مساوی در نقشه ی ساختمان با درج سایز هر دو بال در کنار مشخص می شود.

قوطی:

قوطی ها پروفیل هایی هستند با سطح مقطع مستطیلی یا مربعی که به صورت توخالی می باشند از قوطی نمی توان در سازه های بتنی و ساختمان های چند طبقه استفاده کرد اما در سازه های فلزی کاربرد زیادی دارد.

 :Z مقطع 

هر سازه ای با اسکلت فلزی از پروفیل های جدا از هم  تشکیل شده است که باید به طرز مناسب و یکپارچه  به یکدیگر متصل شوند بنابراین برای یکپارچه کردن اسکلت فلزی ازاین  پروفیل استفاده می شود.همچنین  می‌توان در زیرسازی سقف‌های شیب دار از این نمونه پروفیل استفاده کرد.

لوله فولادی:

لوله فولادی را می توان لوله استوانه ای بلندی دانست که دو سر باز و تو خالی است و سطحی دایره ای شکل دارد از این لوله برای جابجایی و انتقال سیالات استفاده می شود مقاومت و قدرت بالا و استحکام بسیار زیاد لوله فولادی سبب شده تا بتوان از آن هم درسطح زمین و هم در زیر زمین برای انتقال آب و فاضلاب ، گاز و حتی محافظت از سیم ­های برق استفاده نمود.

فریم درب:

فریم در صنعت ساختمان چهارچوب های فلزی و چوبی  که در بخش های مختلف کاربرد های فراوانی دارد ازجمله استفاده در تمامی درب های ساختمانی و چهارچوب و فریم فلزی برای پنجره ها در شکل ها و اندازه های مختلف استفاده می شود. نوع دیگر ابزارالات مناسب برای معماری اسپیس فریم است. با اسپیس فریم در معماری می‌توان انواع سازه‌های نمایشگاهی و غیر نمایشگاهی را ساخت اسپیس فریم بخوبی قابلیت استفاده در معماری را دارد و بوسیله اسپیس فریم می توان انواع سازه‌های فضایی را با اشکال پیچیده و مختلف ساخت.

سپری:

سپری از بال و جان باریک و بلند ساخته می‌شود و به دلیل شکل ظاهری آن که شبیه به حرف  است. سپری‌ها از جنس آهن، مس، آلومینیوم، برنج و استیل هستند ودر ساخت درب و پنجره کاربرد دارند.

در ادامه مباحث متریالها چندین نمونه متریال از نوع فلزات ساختمانی را خدمتتون معرفی نمودیم در ادامه مبحث آموزشی با ما همراه باشید.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین