فلزات ساختمانی (2)

در ادامه مبحث فلزات ساختمانی با ما همراه باشید.

بافت فولادی

مفتول‌های سخت و محکم به دو صورت ساده و آجدار تولید می‌شوند که برای اتصال از جوش‌دادن یا بافتن آن‌ها به هم استفاده می‌کنند و به شکل ورق‌های رولی عرضه می‌شوند. نصب توری از بافت فولادی جهت جلوگیری از سقوط افراد و مصالح ساختمانی در سازه‌های در حال ساخت و در دیوارهای بتنی به عنوان آرماتور استفاده می شود.در ساخت پله ها نرده ها و پارتیشن بندی و تزیینات نما ودر طراحی داخلی ساختمان نیز کاربرد دارد.

ورق فولادی

ورق فولادی به فلزی مسطح گفته می‌شود که از شمش فولادی ساخته‌ شده است و دارای انواع زیادی است که هرکدام از آن‌ها کاربردهای خاص خود رادارند. ورق فولادی از موادی تشکیل می‌شود که خود آن مواد  به‌صورت جداگانه در صنعت ساخت‌وساز ساختمان‌ها استفاده می‌شود و کاربرد دارد.از انواع رنگی آن در  سقف سوله سقف آلاچیق استفاده می شود.

تسمه:

تسمه یک حلقه از ماده‌ای انعطاف‌پذیر است که برای ایجاد پیوند مکانیکی و انتقال انرژی بین دو یا چند شفت استفاده می‌شود تسمه‌ها را از جنس‌های مختلفی از جمله پلاستیک، نخ، استیل، آلومینیوم و… تولید می کنند. کاربرد تسمه های فولادی در داخل جانِ تیرآهن و برای وصله کردنِ ان و یا در ساخت بادبند و اتصالِ انها به هم مورد استفاده قرار می گیرد همچنین در صنعت درب و پنجره نیز، برای یک دست کردن سطوح و پر کردنِ فضای خالی بکار برده می شوند.

فرفوژه :

آهن فرفوژه گونه ای پروفیل نرم شکل پذیر و الیافی است که برای ساخت دروازه هاودرب و کارهای تزیینی و ظریف در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

استیل :

ورق استیل، یکی از انواع محصولات فولادی است که به دلیل آلیاژ خاص به‌کار‌رفته در آن، دارای خواص مکانیکی متفاوتی نسبت به سایر ورق‌هاست. ورق استیل، ورقی تولید‌شده بر پایه‌ی آهن است که از فلز خالص استیل با ترکیب سایر عناصر ساخته می شود. مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این نوع ورق فولادی، آهن، کربن و کروم هستند.موارد استفاده در فضاهایی از قبیل ورودی، سردر و سقف واحدهای صنعتی اشاره کرد.

استنلس استیل:

فولاد ضد زنگ یا فولادهاي زنگ نزن یا استنلس استل  گروه گسترده ای از آلیاژهایی است هدف از استفاده استیل مقاومت در برابر هر گونه خوردگی به خصوص مقاومت در برابر رطوبت می باشد.

شکل پذیری عالی ،دماي پايين و مقاومت خوب در برابر پوسته شدن و خوردگی و جوشکاری  رادارا می باشد.این آلیاژ حاوی 11 درصد کروم  و کمتر از 2 درصد کربن می باشد.ساختار کروم نیز به صورت یک لایه اکسید کروم است که روی سطح فلز را میپوشاند و از سطح براقی هم برخوردار است علاوه بر کروم دارای نیکل و مولبیدن می باشد نيکل عمدتا موجبات انعطاف پذيري و فرم پذيري را در فولاد ضد زنگ باعث می‌گردد .موارد استفاده در نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

سیم بکسل:

امروزه سیم بکسل در صنایع تزئینی و دکوراسیون و همچنین در معماری های مدرن نیز به وفور به چشم می خورد سیم بکسل یا همان طناب فولادی، کمک بزرگی به صنعت کرده است در ساخت پله ، نرده در دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

ورق برنج:

برنج ترکیبی از آلیاژ مس و روی می ‌باشد اگر میزان مس بیشتر بوده ورق برنجی به رنگ طلایی، و اگر میزان روی بیشتر باشد به رنگ نقره ‌ای خواهد بود. ورق برنج از نظر سختی برنج فنری،نیمه سخت و نرم می باشد.

 اگر از قلع و آلومینیوم در ورقه های برنجی استفاده شود، خاصیت ایجاد لایه اکسیدی روی برنج بیشتر شده و مقاومت زیادی را در برابر خوردگی در اثر آب و رطوبت پیدا خواهد کرد به دلیل دارا بودن رنگ طلایی در دکوراسیون نیز کاربرد زیادی دارد در طراحی وسایل آشپزخانه ،میز،لوستر،وساخت مغزی قفلها و دستگیره درب و در آسانسور سازی استفاده می شود.

ورق برنز:

 برنز یکی از آلیاژهای مس است که از ترکیبات مختلف در ساختار آن استفاده می ‌شود. معمولاً در صورت نیاز به فلزی با مقاومت بیشتر از مس، برنز یکی از گزینه هایی  است که در نظر گرفته می شود .برنز خام دارای رنگ صورتی است در اغلب موارد، مقاومت در برابرخوردگی و پتینه شدن برنز باعث می ‌شود رنگ این فلز از سبز لیمویی تا قهوه‌ ای تیره متفاوت باشد. دمای ذوب بالا و مقاومت در برابر خوردگی از ویژگیهای مهم این فلز می باشد.

برنز و چوب، ترکیب محبوبی هستند، زیرا رنگ های آنها مکمل یکدیگر هستند. برای مثال میزهای چوبی با لبه ها و پایه های برنزی، راه بسیار خوبی برای کنار هم قرار دادن آنها هستند. برنز و چوب، ترکیب محبوبی هستند، زیرا رنگ های آنها مکمل یکدیگر هستند. برای مثال میزهای چوبی با لبه ها و پایه های برنزی، راه بسیار خوبی برای کنار هم قرار دادن آنها هستند.

ورق مس:

فلز مس نسبتاً قرمز رنگ است که از خاصیت هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی برخوردار است مس در ساخت و ساز ساختمانها استفاده می شود. در درجه اول در لوله کشی و بام همچنین می توان از آن در قاب و درهای پنجره و درها استفاده کرد. برای انتقال گرما به فضای داخلی ساختمان ، حتی طول فلز را نیز می توان در زمین بکار برد با توجه به اینکه مس خاصیت ضد باکتریایی دارد برای سطوح کانتر، سینک ظرفشویی، شیرآلات وظروف آشپزخانه و پذیرایی استفاده می شود.مس به دلیل ایجاد حس گرما و عمق بخشیدن به فضای حمام  انتخابی وسوسه انگیز می باشد. در فضای نشیمن می‌توان با داشتن آینه‌ای با قاب مسی، شمعدان‌ها، ساعت، مجسمه‌های مسی، اقلام دکوری و ابزارهای روشنایی مشتمل بر انواع لامپ‌های دیواری، چلچراغ‌ها و انواع چراغ‌های آویز مسی،و در اتاق خواب و فضای باز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق گالوانیزه:

اگر ورق فولادی را با فلز «روی» پوشش دهند ورق گالوانیزه ایجاد می‌شود. اگر پوشش روی از بین رود یا حتی شکسته شود، این ورق به هیچ وجه زنگ نخواهد زد.

ورق گالوانیزه دارای ظاهری براق و زیبا است که آن را متمایز می کندو امکان فرم دهی و شکل پذیری آسان و خاصیت رنگ پذیری آن باعث مقاومت بیشتر در برابر خوردگی می شود.

ورق آلومینیوم:

ورق آلومینیوم که به آن فلز سبک نیز گفته میشود و یکی از پرکاربردترین ورق هاست بیشترین کاربرد ورق آلومینیوم در منازل و آشپزخانه ها و… به چشم میخورد. ورق آلومینیوم در برابر نور خورشید مقاوم بوده و این امر سبب شده در ساخت نمای ساختمانها از آنها استفاده کرد.خاصیت ضد زنگ زدگی و مقاومت در برابر هر گونه شرایط آب وهوایی ،دارای انعطاف پذیری بالا، ضد پوسیدگی و طول عمر بالا در دمای هوای مرطوب و شرجی به راحتی استفاده می شود. همچنین در ساخت کرکره و یا روکش های کابینتی و.. از آن استفاده می شود.

مولتی استایل:

مولتی استایل از ورق ABCتولید می شود و در انواع ورق مولتی استایل طلایی، ورق مولتی استایل نقره ای، مولتی استایل طلایی براق، مولتی استایل طلایی خشدار و… تولید و استفاده می شود. مهمترین مزیت های ورق های مولتی استایل عبارتند از:

سطح چسبندگی این ورق ها بسیار قوی است . هم چنین می توان با چسب های مخصوص این ورق ها را چسباند.وزن این ورقها کم است انعطاف پذیری بالا از ویژگی های مفید ورق های مولتی استایل است.

پروفیل های آلومینیوم:

پروفیل آلومینیوم به دلیل سبک وزن بودن، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر خوردگی، دارا بودن خاصیت تبادل دمایی  و … محبوبیت ویژه ای در برابر دیگر پروفیل ها دارد. این فلز به خاطر داشتن رنگ روشن و سفیدش، حس زیبایی و تمیزی بیشتری را به ساکنان ساختمان انتقال می‌دهد. همچنین استحکام و مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی و اداری مناسب است. پروفیل آلومینیومی انواع مختلفی دارد و هر یک از انواع آن برای ساخت قسمتی از قاب، فریم یا بازشوی درب و پنجره‌ها به کار می‌رود.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین