نقش گچبری در دکوراسیون داخلی

در چه بخش‌هایی از خانه می‌توانیم از گچبری استفاده کنیم؟ به صورت کوتاه می‌توانیم پاسخ بدهیم: همه جای خانه!
خصوصا که گچبری‌های امروزی رابطۀ تنگاتنگی با سقف‌های کاذب و نورپردازی‌های مخفی یا غیرمستقیم پیدا کرده‌اند. اما لازم است تناسب طراحی و حجم‌های گچبری با هر فضا را رعایت کنید. قرار نیست همان طرحی که مناسب آشپزخانه است در اتاق‌خواب هم اجرا بشود.
البته حفظ هماهنگی کلی در سبک و طرح گچبری ِ قسمت‌های مختلف خانه، یکی از اصول خدشه‌ناپذیر طراحی داخلی است.گروه مهندسی معماری نگین صدری در این مقاله سعی دارد شما را با انواع نقش پذیری گچبری در دکوراسیون داخلی آشنا کند، با ما همراه باشید.

هنگام طراحی و اجرای گچبری به چه نکاتی توجه کنیم؟

گچبری قرار است جلوۀ بهتر و زیباتری به خانۀ شما بدهد، اما اگر چند اصل ساده را رعایت نکنید ممکن است هزینه و زمانی که صرف می‌کنید نتیجۀ عکس بدهد.
به شما پیشنهاد می‌کنیم هنگام طراحی و انتخاب مدل گچبری خانه‌تان به این موارد دقت کنید:

•    ارتفاع سقف:

گچبری‌های سنگین، خیلی برجسته و حجیم مناسب سالن‌هایی با سقف‌های بلند و ترجیحا پنجره‌های قدی هستند. اگر ارتفاع سقف خانۀ شما در حد استاندارد یا کوتاه‌تر است، سعی کنید طرح‌های شلوغ و حجیم انتخاب نکنید.

•   دکوراسیون کلی خانه:

زیبایی سقف و کناره‌های آن هم باید هماهنگ با سبک و سلیقۀ کلی شما باشد. همان‌طور که پرده‌های ضخیم و سنگین مناسب فضایی با مبلمان مدرن نیست، گچبری‌های کلاسیک هم با مبلمان مدرن سنخیتی ندارند.

•    پرهیز از افراط و تفریط:

بهتر است سبک و طرحی از گچبری را انتخاب کنید که بتوانید آن را در باقی قسمت‌های خانه مانند آشپزخانه، دیوار پلکان داخلی و حتی سرویس بهداشتی هم به کار ببرید. استفاده از گچبری فقط برای سالن پذیرایی، دیگر امر پذیرفته‌شده‌ای نیست.

•    حفظ ارامش بصری:

گچبری مانند رنگ و طرح کاغذ دیواری، تاثیر به سزایی روی آرامش یا آشفتگی بصری افراد می‌گذارد. به طور مثال استفاده از طرح‌های شلوغ در قسمت میانی سقف و رها کردن کناره‌ها، باعث ایجاد حس سنگینی و عدم تعادل می‌شود.

•    استفادۀ آگاهانه از رنگ:

هرچند گچبری‌های رنگی تقریبا منسوخ شده‌اند، اما استفاده از رنگ‌هایی خاص در بخش‌هایی از گچبری می‌تواند حس اصالت و اشرافیت بیشتری در خانه ایجاد کند. البته بهتر است گچبری رنگی فقط در فضاهای بزرگ‌تر اجرا شود.
گچبری یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در زیبایی دکوراسیون داخلی است که اگر طبق استانداردهای زیبایی‌شناسی و رعایت تناسبات اجرا شود، هویت خاص و انکارناپذیری به فضاهای داخلی می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم هنگام طراحی و انتخاب مدل گچبری، سلیقۀ تمام افراد خانواده را در نظر گرفته و از متخصصین طراحی داخلی هم کمک بگیرید.

مقاله های دیگر را مطالعه کنید. دیوار شاخص یا اکسنت وال

ایده های گچبری در دکوراسیون خانه های امروزی!

سقف: خانه های ایرانی مملو است از تزئینات مختلف، تزییناتی که حضورشان خانه را زیباتر و فضای آن را دل چسب تر می کند، تزییناتی بس پر جزییات که چشم هر بییننده ای را به خود خیره می کند. به سراغ گچبری ها برویم، گچبری هایی که مثال آن ها را در هیج جای دیگری نمی توان پیدا کرد. گچبری هایی که ظرافت تراش شان زبان را به تحسین وا می دارد. قطعا کاربرد این گچبری ها در خانه های امروزی با خانه های قدیمی و سنتی فرق دارد.

گچری های سقف

وقتی صحبت از گچ بری ها به میان می آید اولین چیزی که به ذهن انسان می رسد سقف خانه است. درست هم هست، چرا که در قدیم هم از هنر گچبری برای از سادگی درآوردن سقف ها استفاده می شده است. گچبری های سقف دارای اشکال مختلف و متفاوتی هستند که می توان آن ها را با توجه به چیدمان مبلمان ها و یا حتی سبک دکوراسیون خانه انتخاب کرد.

گچبری ها، جدا کننده سقف و دیوار

از گچبری ها برای جدا کردن دیوار از سقف و از بین بردن حالت یکپارچگی آن ها استفاده می شود. معمولا این گچبری ها رنگی متفاوت از دیوار و سقف دارند و بیشتر هم با رنگی مکمل رنگ اصلی دیوارها رنگ می شوند تا زیبایی آن بیشتر به چشم بیاید.

گچبری هایی با ضخامت زیاد

در دیوارهایی که ارتفاع زیادی دارند معمولا از گچبری هایی با ضخامت زیاد استفاده می کنند تا حضورشان باعث شود تا ارتفاع دیوار کمتر به نظر برسد. شما هم می توانید از همین ترفندهای دکوراسیونی برای خانه تان استفاده کنید.

ایجاد سقف کاذب با گچبری ها

اگر می خواهید در خانه تان سقف های کاذب متفاوتی داشته باشید از گچبری ها استفاده کنید و به وسیله آن ها در سقف حفره ای زیبا ایجاد کنید. حتی می توانید به وسیله نورپردازی ها هم آنها را کمی متفاوت تر کنید.

گچبری ها راهی برای ایجاد هماهنگی در دکوراسیون داخلی

گچبری ها را الزاما نباید در حد فاصل دیوار ها و سقف ها استفاده کرد. می توان برای ایجاد هماهنگی بیشتر در دکوراسیون داخلی فضاهایی مانند اتاق خواب و یا نشیمن در بالای درب های ورودی هم از همان گچبری هایی که در دیوارها استفاده شده، استفاده کنید. اگر رنگ شان هم یکی باشد که بهتر است. همین نکته های ظریف دکوراسیونی می تواند به شما در داشتن فضایی زیبا تر و دل نشین تر کمک کند.

گچبری و دیوارهای بلند

برای دیوار های بلند هم می توان نوع دیگری از گچبری ها را استفاده کرد. می توان دیوار ها را با استفاده از قاب های گچبری شده  حس و حالی تازه بخشید، اصلا شاید بشود داخل این قاب ها را با تابلو های نفیس و زیبا زیباتر هم کرد، این دیگر به سلیقه خودتان بر می گردد.

گچبری ها در فضاهای داخلی

برای استفاده از گچبری ها محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید از آن ها در فضاهای داخلی مختلف استفاده کنید. مثلا برای سقف فضاهایی مانند حمام ها که معمولا سقف ها به دلیل رطوبت موجود پوسیده می شوند. برخی از انواع گچبری ها لایه هایی محافظ و کمی براق دارند که هم میتواند برای دکوراسیون داخلی حمام جالب باشد و هم کاربردی است.

مقاله های دیگر را مطالعه کنید. دیوار شاخص یا اکسنت وال

انتخاب بهترین رنگ برای گچبری ها

یکی از عناصر مهمی که در طراحی فضای داخلی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم، رنگ سقف خانه همان عنصری است که می تواند علاوه بر ایجاد جلوه ی چشمگیر در دکوراسیون داخلی شما سبب بلندتر و یا کوتاه تر دیدن شدن سقف شما و در نتیجه بزرگ تر یا کوچک تر دیده شدن فضای داخلی شما شود.

اگر فضای شما کوچک و سقف کوتاهی دارید برای سقف حتما از رنگ های روشن استفاده کنید
 برای انتخاب رنگ سقف خانه باید به عوامل و فاکتورهای مختلفی توجه کرد که در زیر به اختصار آن را برای شما شرح می دهیم: 

• ابعاد فضا:

اگر فضای شما کوچک و سقف کوتاهی دارید بهتر است برای سقف حتما از رنگ های روشن استفاده کنید تا سقف شما بلند تر دیده شود. هم چنین اگر دوست دارید ظاهر گچبری ها را بپوشانید بهتر است رنگ سقف را یک رنگ انتخاب کنید.

• نور فضا:

نور یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب رنگ سقف خانه شما می باشد، بهتر است اگر فضای خانه شما کم نور و نسبتا تاریک است رنگ انتخابی سقف تان روشن باشد تا فضای شما را بزرگ تر و دلبازتر نشان دهد.

• رنگ مبلمان:

برای انتخاب رنگ مناسب سقف خانه، حتما به رنگ مبلمانتان توجه کنید می توانید رنگ انتخابی تان را با جزئیات ساده ای از مبلمان مثل کوسن ها هماهنگ کنید. 

• رنگ کفپوش:

توجه داشته باشید که سقف و کف دو عنصر مکمل و مهم در طراحی فضای داخلی منزل است؛ بنابراین باید با هم هماهنگ باشند؛ به طور مثال اگر کفپوش شما تیره است بهتر است حتما رنگ انتخابی برای سقف را روشن در نظر بگیرید و یا بالعکس. 

گچبری سقف با طرح های شیک و متفاوت

گچبری یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین ایده ها برای تزیین سقف منزل است و علاوه بر این گچبری باعث می شود تا نمای داخلی ساختمان جذاب و متفاوت تر به نظر برسد. بهتر است طرح و رنگ گچ بری ساختمان را با توجه به سبک معماری داخلی ساختمان انتخاب کنید همچنین برای زیبایی بیشتر نمای داخلی ساختمان بهتر است رنگ گچ بری ساختمان با رنگ دیوار ها و کفپوش مطابقت و همخوانی داشته باشد.

نورپردازی مدرن و زیبا گچبری سقف

اگر شما تمایل دارید طرح گچ بری متفاوت و شیک تر به نظر برسد بهتر است نورپردازی متفاوتی را برای گچبری طراحی کنید. زیبایی گچبری در کنار یک نورپردازی مدرن و اصولی دو برابر می شود و علاوه بر این نورپردازی سقف باعث زیباتر شدن نمای داخلی منزل می شود. امروزه برای طراحی نورپردازی گچ بری از نورهای مخفی استفاده می شود که این نوع نورپردازی باعث می شود طرح گچ بری متفاوت تر به نظر برسد.

چطور بهترین گچبری را نسبت به ارتفاع و سبک اتاق مان انتخاب کنیم؟

گچبری سلطنتی یکی از ویژگی های معماری است که به ارزش خانه شما می افزاید. اگر این تکنیک خوب انجام شود، فضای خانه را شیک و هنری می کند.

آیا در خانه ای قدیمی با گچبری ها قدیمی زندگی می کنید و از این ویژگی خوشتان نمی آید؟ آیا نگرانید که نتوانید هزینه گچبری هایی که دوست دارید بپردازید؟ از سبک یا اندازه آنها مطمئن نیستید؟ آیا فکر می کنید گچبری به خانه مدرن شما نمی آید؟

در زیر چند راهنمایی برایتان آورده ایم تا به سوالات فوق پاسخ دهید.

سبک خانه و ارتفاع سقف را در نظر داشته باشید.

این گچبری به خاطر مقیاس بزرگ اتاق و بلندی سقف و اندازه و جزئیات گچبری ها به دور شومینه مناسب است. اگر شما خانه ای مدرن دارید، گچبری سلطنتی به هر شکلی که باشد قطعاً با خانه شما همخوانی ندارد.

نکته ای در مورد سقف بلند: برای سقف هایی با ارتفاع بیشتر از 3 متر، در نظر داشته باشید که گچبری برای هر فوت از ارتفاع سقف، باید یک اینچ پهنا داشته باشد. در نتیجه برای سقف های کوتاهتر نباید گچبری کرد.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
Telegram / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین