روانشناسی فضا:

شناخت انسان و نیازها و بررسی الگوهای رفتاری:

امروزه الگوهای رفتاری مبتنی بر رویکردی انسانی است و سازماندهی به فضاهای ساخته شده مبتنی بر خواست های انسانی است، طراحی متناسب با نیازهاي انسان و افراد استفاده کننده از آن مکان ها، یکی از مسائل مطرح در زمینه معماري و طراحی می باشد.

با توسعه جوامع انسانی و تغییر شیوه  زندگی و سکونت مردم، توجه معمـاران، طراحـان و برنامـه ریـزان بـه کیفیـت فضـاها و محیطهاي ساخته شده افزایش یافته و نقش طراحی به عنوان ابزاري براي شکل دادن به محیط زندگی و پاسـخگویی بـه توقعـات و نیازهاي انسان، اهمیت بیشتري یافته است.

نیاز هم به رفتار انرژي می دهد و هم آن را هدایت می کند. انسان از طریق تعامل با محیط و تغییر در قابلیتهاي آن است که میتواند بـه محـیط معنـا بخشد در طراحی معماری حل عملکردها شروع طراحی است حل عملکردها پاسخ به نیازهای استفاده‌کنندگان از فضا است؛ ولی فراتر از آن ویژگی‌های ذهنی و پاسخ به نیازهای روحی و روانی انسان است.

 سوال اینکه استانداردهای طراحی چگونه باید با سایر ابعاد انسانی زندگی در ارتباط باشند. موضوعی که با طراحی در طراحی صنعتی، طراحی داخلی بنا و محوطه‌های معماری و شهری ارتباط اساسی دارد.

نکته مهم در طراحی طراحی داخلی و در وسایل و مبلمان قابل استفاده در محیط‌های داخلی و بیرونی، رابطه انسان با محیط است.

هویت در طراحی:

معماری دارای هویت ، بیانگر هویت صاحب و سازندگانش است. همه کارهای باشکوه و ماندگار بر اساس نظر افرادی که در آن زندگی می کردند بنا شده است. این نظرات ویژه و ثابت است و معماری منحصر به فردی را در هر دوره زمانی وهر ملتی ایجاد کرده اند. عدم هویت در معماری ، باعث بی ثباتی و بی هویتی در جامعه می شود.

هویت، تجلی دهنده مفاهیمی مانند وحدت،یکرنگی، انسجام ، دوام و ثبات است. معماری بخشی از هویت هر جامعه ای است و پیامی درباره مفهوم و ویژگی های  آن جامعه است.

خلق سناریو:

طراحی مبتنی بر سناریو است که در آن سناریوها ابزارهای ضروری را برای اجرای نقش‌های مختلف و بررسی تنظیمات بالقوه نشان می‌دهند. در معماری، هر طرح يك سيستم است. طراحی فرايندی است که از تفکر شروع و به يک محصول (بنا) ختم می شود، بنا محصول تجسم و تخیل، تفکر است.  سناریوها به عنوان داستان هایی در مورد افراد و فعالیت های آنها تعریف می شوند که توسط طراحان به عنوان یک تکنیک تجسم استفاده می شود.

یک سناریوی خوب باید بر پایه تجزیه و تحلیل دقیق بنا گردیده و بین عوامل تشکیل دهنده داخلی آن هماهنگی وجود داشته باشد.

کانسپت در معماری ، مسیری است که طی آن نیازهای فیزیکی، شرایط محیطی و باورها به هم می‌پیوندند و به این ترتیب کانسپت‌ها بخش مهمی از روند طراحی معماری را شکل می‌دهند.

در معماری، ایده ها شامل مسائل مختلفی می شوند مانند چگونگی جهت گیری ساختمان ها، انرژی و حفظ و صرفه جویی در آن ، اهمیت مصالح، دوام ، تعامل بین اجسام، مناسبترین راه های برقراری ترتیب فضایی .

معماری تنها تمرین هنرمندانه سرهم‌بندی کردن یک پلان از پیش تعیین‌شده نیست، بلکه هنر معنا دادن به فضا است که یکی از ابزار آن ایده یا مفاهیم انتزاعی است که به‌صورت تصاویر و طرح‌ها نمایانگر می‌شود. به بیان‌ دیگر کانسپت، سناریویی است که شکل‌گیری فرم معماری را کارگردانی می‌کند. یک معماری مفهومی با جرقه‌های یک ایده در ذهن معمار آغاز می‌گردد کم‌کم به‌صورت طرح‌ها و تصاویر، شکل می‌گیرد و در نهایت به‌صورت فضایی نظم یافته در راستای منطق معمار، نمایان می‌کند.

امنیت در معماری :

معناي لغوي امنیت رهایی از تشویش، اضـطراب، تـرس یا احسـاس آرامـش و اطمینـان خـاطراست.نیاز به امنیت همواره از بنیادی ترین نیازهای انسان درجامعه بشری به شمار

می رود. آرامش ، رشد و شکوفایی انسان بروز همه استعدادها و خلاقیت ها و نیل به همه کمالات انسانی درسایه امنیت بدست می آید.

 آرامش ، رشد و شکوفایی انسان بروز همه استعدادها و خلاقیت ها و نیل به همه کمالات انسانی درسایه امنیت بدست می آید. اهمیت امنیت به معنای ایجاد مانع نفوذ و حمله است، درحالی که معماری به معنای رفع موانع جهت دست‌یابی به کارایی بالاتر به حساب می‌آید.

با توجه به رشد جمعیت و افزایش نیـاز بـه مجموعـه هاي مسکونی در شهرها، روشن کردن الگوها و خط مشی هایی براي نیل به اهداف برنامه ریزي شده، ضروري به نظر می رسد که در ایـن بـین ایجـاد حس امنیت به عنوان یکی از عوامل انسانی – محیطی نقش مهمی را در رضایت مندي و آسایش افراد در زندگی شان ایفا خواهد نمود.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
whats app / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین