متریال چیست

متریال در یک مدل سه بعدی مشخص می کند که آبجکت چگونه نور محیط را بازتاب یا از خود عبور دهد و در واقع جنس آبجکت را مشخص می کند .متریال هسته اصلی تشکیل دهنده تمام ساختارهای معماری است. امروزه مصالح معماری دستخوش تغییرات تکنولوژیک و پیشرفته ای هستند که در تمام موارد طراحی به کار می روند.

متریال و مصالح ساختمان دو نوع طبیعی و مصنوعی در تمام عرصه های معماری اعم از: دکوراسیون داخلی، نمای ساختمان، سازه های بزرگ و مبلمان به کار می روند. وقتی به ساختمان های اطراف خود دقت کرده باشید خواهید دید که هر یک از آن ها در طرح های مختلف طراحی و با متریال های متفاوتی اجرا شده اند.

نماهایی که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود بوده و هریک به نوعی در زیبایی شهر سهمی را به خود اختصاص داده است. تنوع در طرح و انتخاب متریال به عواملی مانند سلیقه ی شما به عنوان کارفرما، منطقه ای که ساختمان شما در آن قرار گرفته اید ، بودجه ، نوع کاربری ساختمان، سبک طراحی و همچنین اقلیم منطقه ای که ساکن آن هستید بستگی دارد.

نباید متریال را با تکسچر اشتباه گرفت در متریال شما خواص فیزیکی یک ماده را مشخص می کنید مثلا برای متریال شیشه یا آینه باید مشخص کنید که متریال چه مقدار نور را از خود عبور می دهد اما بوسیله تکسچر شما طرح شکل را مشخص می کنید می توانیم نتیجه بگیریم که تکسچر جزیی از متریال می باشد.

متریال به دلیل در دسترس بودن نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کنند. هر سطحی  از یک ماده از نظر نحوه برخورد با نور و ویژگی های آن منحصر به فرد است و به عنون یک هنرمند مفهومی باید آنرا ثبت نمایید.

 متریالهای مورد استفاده در صنعت معماری انواع گسترده ای دارد استفاده از متریال وابسته به عملکرد ، فرم ،ایده و،ذهنیت معمار برای بکار گیری از آن می باشد که ماهیت وجود یک ساختمان بسته به مصالح به کار برده شده در آن است.

سوال: اصول مطالعاتی متریال به چه صورت است؟

سه اصل کلی در مطالعات متریال:

1.اصل بیان:

اینکه هر قسمت متریال برای نشان دادن و برجسته کردن قابلیت هایی که ارائه می کند و شکل متفاوتی از متریال را بیان می کند.

2.اصل متنوع بودن:

برای اطمینان از توجه به مضمونهای متریال ،مطالعات در مورد متریال ،انواع مختلف محصولات را بررسی می کنند.

3.اصل مبتنی بر واقعیت :

برای دقیق و واقعی کردن ، محصول را نمایش می دهد و محدودیت های دنیای واقعی را اعمال می کند.

تاثیر متریالها در طراحی داخلی و دکوراسیون چیست و چه نقشی در فضا دارد؟

عوامل متعددی در انتخاب مصالح ناثیر گذار است: از جمله سازه، اقلیم و منطقه ای که ساختمان در آن قرار دارد ، فرم و معماری ساختمان ، نوع سبک و دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان

مصالح ساختمانی بر روی چشم انداز یک سازه تأثیر می گذارد ، زیرا با ویژگی های ظاهری سازه سروکار دارد. همچنین بر دوام ساختار تأثیر می گذارد. به طور طبیعی ، مصالح ساختمانی بخش مهمی از نمادگرایی معماری بوده است.

متریال مناسب برای نمای ساختمان در زیبایی آن همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی برای ساختمانها مد نظر قرار می گیرد وبا توجه به فعالیت افراد و کاربری ساختمان در نظر گرفته می شود. درطراحی داخلی ساختمان مواد و  اتمام طراحی مواردی هستند که طراحی نهایی یک پروژه را تشکیل می دهند. انتخاب موارد مناسب به معنای تفاوت بین یک ظاهر معمولی و یک ظاهر منحصر به فرد و شیک است. شرایط و ماهیت سطح تعیین می کند که از کدام تکنیک استفاده شود .

ایجاد توازن در طرح و متریالهای رنگی ، برنامه ریزی نورپردازی بهترین راز طراحی را جمع بندی می کند.

چند نکته در مورد انتخاب متریال:

 1.باید به گرمی و سردی متریال انتخاب شده توجه شود.

  2.به جنبه عملی مواد نیز فکر کنید.

3. هر فضایی متریال مخصوص به خود را دارد.

سوال :  از چه متریالهایی  در ساختمان استفاده کنیم؟

انواع متریال ها :

1.شیشه و مصالح شفاف

2.فلزات ساختمانی

3.متریالهای کف ،دیوار ،سقف

4.چوب و فرآورده های چوبی

5.متریالهای خاص

در ادامه آموزش طبق تقسیم بندی فوق شمارا باانواع متریالها آشنا می کنیم و به تفکیک ، توضیحات هر متریال را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین