پلان ویلایی

پلانهای ویلایی ساختمان‌هایی هستند که در اطراف خود، دارای محوطه‌ای باز بوده و از ساختمان‌های پیرامون خود فاصله دارند. این ساختمان‌ها به صورت تک واحدی و در تعداد طبقات کم یا به صورت دوبلکس طراحی می‌شوند.

طراحی ویلا به متراژ زمین ،کاربرد ویلا ،فضاهای  مختلف ،نظر افراد ونحوه استفاده از آن بستگی دارد. همچنین باید به قرارگیری ساختمان ویلا ،فضاها ،هماهنگی کامل فضاها،استفاده از نورطبیعی محیط  وطراحی با سبک خاص  واصول معماری دقت نمود.

نکاتی که در معماری ویلا باید مورد توجه قرار بدهیم:

1.اقلیم منطقه

2.جهت وشدت وزش باد

3.زاویه تابش خورشید

4.نوع بافت شهری(به طور کلی ویلاها و خانه های اطراف )

5.قوانین شهرداری جهت ساخت ویلا

6.افرادی که قصد استفاده از ویلا را دارند.

سبک های مختلفی در طراحی ویلا وجود دارد

سبک ویلاهای مدرن ،کلاسیک ،نئو کلاسیک و ویلاهای کارکرد گرا که هر کدام زیبایی های مخصوص به خود را دارند.

تقسیم بندی عرصه فضاها

عرصه خصوصی عبارتند از : اتاق خواب – حمام – اتاق کار – اتاق مطالعه

عرصه خانوادگی عبارتند از : غذا خوری – آشپزخانه – هال – نشیمن

عرصه پذیرایی عبارتند از : پذیرایی – ناهارخوری

عرصه خدماتی عبارتند از : پارکینگ – موتورخانه – انبار

عرصه فضای باز عبارتند از : فضای گفتگو- باربیکیو: فضــــایی است غیــــر رسمی و در صورت امکان بایــد در بهترین و مهمترین موقعیت طراحی مکان یابی شود .

عرصه خصوصی  

از مهمترین قسمتهای ساختمــــان مــــی باشد . فضــــایی است غیــــر رسمی و در صورت امکان بایــد در بهترین و مهمترین موقعیت طراحی مکان یابی شود.

عرصه خانوادگی  

شامل فضای نشیمن و آشپزخانه می باشد و در خانـــــه های بزرگتر , صبحــانه خوری نیز به ایـن مجموعه اضــافه میشود . این عرصه رو به آفتاب و فضای حیاط میباشد . در صــورت امکـــــان دسترسی مستقیم به حیاط و بالــکن طراحی میشود .

پارامترهای طراحی ویلا 

در طراحی ویلای مدرن طراحی محوطه مورد  اهمیت است و امکانات جدیدی را برای ساکنان آن بوجود می آورد. وجود فضاهای بزرگ ،سقفهای بلند واستفاده از نور  ورنگ در محیط داخلی و خارجی ، استفاده از المانهای مختلف  آلاچیق ، استخر ، باربیکیو ، چیدمان درست درختان وپوشش گیاهی در محوطه  از مهمترین پارامترهای طراحی ویلا هستند و فضای عمومی و خصوصی از یکدیگر جدا می شوند.

ورودی

ورودی ویلا باید ضمن تامین دسترسی مناسب , فضای داخلی را از فضای عمومــــــــی جدا نماید و امکانات مربوط به ورود , تعویض لباس , در آوردن کفش , امکان استقبال و مشایعت را تامین کند در ورودی ویلا فرورفتگی هایی به عنوان پیش ورودی در نظر گرفته می شود که باعث بوجود آمدن نماهای سه بعدی شده و جذابیت بالایی به ویلا می بخشدوحس دعوت کنندگی رابه بیننده  القامی کند. ورودی باید دسترسی به نشیمن ، پذیرایی وآشپزخانه داشته باشد.

آشپزخانه

آشپزخانه  یــکی از بخش های عملکردی در طراحی ویلا آشپزخانه می بــاشد طراحی ویلا باید به گونه ای باشد تا آشپزخانه به فضــــای بیــرون و پارکینگ دسترسی راحتی داشته باشد و با بالکن یا پاسیو مرتبط باشد. در ویلاهایی که فضــــای مستقـل برای پــــذیرایی از میهمان است بهتر است آشپزخانه را به نحوی طراحی کرد که امکان دید از فضای آشپزخانه به نشیمن وجود داشته باشد اما در ویلاهای کوچکتر از یک فضا برای نشیمن و پذیرایی استفاده میشود.

فضــــــای آشپزخانه باید استقرار بیشتری داشته باشـــد و مــحل پخت و پز و شست و شو باید از میهمان قابل رویت نبــــاشد  به این منظور از مطبخ استفاده می شود.

اتاق خواب

عرصه خواب شامل اتاق خواب بچه , اتاق خواب والدین , کتابخانه و گاهی هم اتاق خواب میهمان می باشد . ایــــن قسمت از بنا جزو خصوصی ترین و آرام ترین بخش خانه , ضمن نزدیکی به فضـــــــای خانوادگی مانند نشیمن و آشپزخانه معمولا به طور مستقل و دور از پذیرایی میهمان طراحی می شود درویلاهای دوبلکس معمولا اتاق خواب در طبقه  بالا  طراحی می شود بهتر است اتاق خواب اصلی از اتاق خواب های دیــــــــگر استقلال نسبی داشته باشد به همین علت در بعضی طرح ها اتاق خواب اصلی در طبقه همکف و اتاق خواب هـــــای دیگر در طبقه بالا طراحی میشوند . در صورتی که برای میهمان اتاق خواب مستقلی در نظر گرفته شود باید آن را در طبقه همکف در نزدیکی ورودی و فضای زندگی خانوادگی طراحی شود در طراحی ویلا اندازه اتاق های خواب بستگی به تعداد افراد استفاده کننده , نوع فعالیت , مبلمــــــــان و لوازم مورد نیاز معمولا از ۱۲ الی ۲۰ متر مربع تغییر می کند.

اتاق خواب والدین

اتاق خواب اصلی میتواند شامل ۵ حوضه ی خواب , محل نشیمــــن , کمــــــــدهای لباس , حمام و رختکن باشد میتواند دارای یک سرویس بهداشتی کامل شامل : وان , دوش , حمــــــام , توالـــــت و یـا دارای یک رختکن باشد . در ویلا های کوچک برای اتاق های خواب یک سرویس مشترک استفاده می شود. در پلانهای ویلایی اتاق خواب مستر در نظر می گیرند و مجلل ترین و بزرگترین اتاق مسکونی ویلا می باشد. یکی از امکانات رفاهی در اتاق خواب مستر کلوزوت روم می باشد. این قسمت ها برای نگهداری لباس ها بصورت مجزا، آینه تمام قد و مجزا، مبلمانی برای نشستن جهت پوشیدن کفش در اتاق لباس اختصاص داده شده است نکته با اهمیت این است که متراژ خانه ها یا متراژ ویلا ها متفاوت اند بنابراین نمی توانیم یک اندازه برای همه ی آن ها در نظر بگیریم و هر خانه یا ویلا متراژ استاندارد خود را دارد.

اتاق خواب فرزندان

می تواند به عنوان یک مجموعه واحد و مرتبط شامل اتاق های خواب و حمـــــام و توالت در نــــظر گرفتــه شود هر اتاق شامل کمد لباس , میز مــطالعه و تخت خواب می باشد و مساحت اتاق فرزندان بین ۱۲ الی ۱۵ متر مربع متفاوت است.

اتاق کار

در ویلاهای کوچک از اتـــاق های خواب و نشیــــمن به عنوان اتاق مطالعه یا کار  استفاده می شود این فضا می تواند در نزدیکی ورودی و نشیمن قرار گیرد.اما در ویلاهای بزرگ اتاق مطالعه و اتاق کار مجزا در نظر گرفته می شود تا کارهای اداری و بیرون از منزل در فضای مورد نظر انجام بگیرد.

غذا خوری

معمولا این قسمت مستقـــل از فضای پذیرایی  طراحی میشود و حالتی خصوصی دارد . باید رو به آفتــــاب باشد و ارتباط راحتـــی با بالکن و حیاط داشته باشد. ابــعاد آن بین ۱۵ الی ۲۵ متر متغیر است باید با ورودی آشپزخانـــه , غذاخـــوری و بالکن ارتبـــاط نزدیک داشته باشد.

پذیرایی

در طراحی فضای پذیرایی بسته به مهمان پذیر بودن میتوان به جای یک سالن از دو یا سه سالن استفاده کرد. و بیشترین استفاده از نور جنوب را در فضای پذیرایی استفاده کرد.

هال خصوصی

می تواند از یک طرف به آشپزخانه و از سوی دیگر به اتاق خواب ها راه داشته باشدیک فضای کوچک که در آن یک کاناپه راحت و تلویزیون قرار می گیرد و یک فضای مناسب ودنج برای اعضای خانواده می باشد.

سرویس بهداشتی و حمام

بسیاری از ویلاها در هر طبقه یاهرقسمت یک سرویس بهداشتی و حمام مجزا دارند باتوجه به مساحت فضاها می توان آنرا گسترش داد.

استخر

یکی از نکات مهم برای استفاده کنندگان ، عمق استخر است برای مثال عمق استخر برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است میزان فضایی که برای استخر در نظر گرفته می شود متفاوت است. و  به نوع  مصالح، متریال، روباز و سرپوشیده بودن ، شکل هندسی استخر،رنگ وغیره که همگی از عوامل در طرح و مدل استخر شما هستند بستگی دارد.کاشی و سرامیکها فاکتورهای تعیین رنگ و طرح استخر هستند.

فضای گفتگودر محوطه ویلا

ایجاد یک اتاق‌های نشیمن غرق‌شده یا گودال‌های گفتگو،راهی سرگرم کننده فضاهای دنجی هستند که دوست داریم در آنجا بمانیم.

راه پله

بهتر است راه پله در قسمت غربی ویلا قرار دهید پله ها نباید جلوی نور را بگیرند وبوسیله پله می توانید  به راحتی امکان دسترسی به قسمتهای مختلف فضا را داشته باشید. پله ممکن است در فضای خارجی ویلای دو طبقه و نوع دیگر پله در فضای داخلی ویلاهای  دوبلکس که بیشتر از پله گرد استفاده می شود.

پلان محوطه

 باید به این  نکته توجه کنیم که در اضافه کردن المان های مختلف ، ابتدا معمولا شمال و جنوب را برای درک نور و سایه های ایجاد شده در فضا تعیین کرد و سپس عناصر مختلف را بر این اساس جای گذاری می نمایند.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین