طراح داخلی منزل در تهران

برای در نظر گرفتن طراح مناسب برای فضایی که افراد در اختیار دارند اولین عامل شکل گیری اعتماد دوطرفه است و این اعتماد تحت وجود دو عامل شکل میگیرد ، اولین عامل علم و آگاهی درست و اصولی طراح است و عامل دوم اعتبار و تجربه ی طراح در جامعه شغلی که این دو عامل مکمل یکدیگرند و به تنهایی برای خلق محیطی نو و مملو از حس زندگی کافی نیست گروه مهندسی معماری نگین صدری در این مقاله سعی دارد شما را با این دو اصل مهم تا حدودی اشنا کند .

1- تجربه شغلی و منوط به وجه کاری طراح
2- علوم و آگاهی لازم برای علم طراحی داخلی

طراحی داخلی، نقشه کشی و ساخت و ساز فضاها به دست انسان، بخشی از طراحی محیطی بوده و ارتباط نزدیکی با معماری دارد.
طراحی برای ایجاد یک محیط خوشایند به دوران تمدن اولیه بشر برمی گردد،از اواسط قرن بیستم به نحوی از واژه دکوراتیو داخلی استفاده شد که تقریبا معنا خود را از دست داد بنابراین واژه های توصیفی بیشتری مورد استفاده قرار گرفته اند.

- تعریف طراح داخلی و دکوراتور
- اصولی که طراحی داخلی بر آن استوار است 
- طراحان داخلی با چه گروه هایی در پروژه های خود همکاری دارند ؟
- مهارت های لازم برای طراحان
- کلیت نورپردازی فضا
- سبک های دکوراسیون داخلی
- روانشناسی خطوط در طراحی داخلی 
- هارمونی ها در طراحی داخلی
- طراحی با توجه به اقلیم ها 

اصطلاح طراح داخلی نه تنها محدوده بزرگتری را شامل شده بلکه خود را به عنوان یک حرفه جدی نشان می دهد.معماری داخلی علم میان رشته ای است که هم باید از هنرو طراحی متابعت داشته باشد و هم از اصول تناسبات و اندازه آگاهی داشته باشد در واقع باعث به وجود آمدن فضا میشود طبعا افراد برای دکوراسیون منزل خودشان به تنهایی نمی توانند اقدام کنند بلکه باید از طراحان داخلی منزل کمک و مشاوره بگیرند زیرا تفاوت اشخاص با کسانی که طراح داخلی می باشند ، نوع چیدمان آنها صرفا تنها زیبایی نیست بلکه  براساس علم و قواعد داخلی و سبک خاصی میباشد در واقع یک طراح منزل باید بتواند در همه علوم مختلف مرتبط با معماری در ارتباط و دارای آگاهی و مهارت باشد .

برای انتخاب طراح خبره و کار بلد علاوه بر عکس ها و نمونه رندر هایی که در وب سایت ها و فضای مجازی قرار میگیرد باید به نمونه کار اصلی و نمونه کار اجرا شده ی آنها توجه کرد و میزان کیفیت کار نهایی طراح را بررسی کرد همچنین تعداد پروژه هایی که در دست طراحی و اجرای طراح وجود دارد نیز میتواند دال بر میزان کیفیت بالای کاری طراح و تیم اجرایی اوباشد.

طراحی داخلی خانه در معماری بر چه اصولی استوار می باشد؟ 

فرم : بیانگر زیبایی در معماری می باشد به طوری که قابل درک باشد که در واقع بیشتر  فرم ها بستگی به سبکی که در طراحی داخلی استفاده میشود دارد .

رنگ : یکی از اجزای مهمی است که در طراحی منزل به کار گرفته میشود که از سه  قسمت تشکیل یافته : فام ، درخشندگی و پرمایگی

فام : سلسله مراتب رنگی می باشد که از سه بخش تقسیم میشوند رنگ اصلی آبی قرمز و زرد و رنگ های فرعی که از مخلوط رنگ های اصلی درست میشوند رنگ هایی نارنجی و سبز و بنفش و رنگ های فام درجه سوم از ترکیب رنگ های درجه اول با دوم درست میشوند مثلا از ترکیب بنفش با قرمز رنگ فام ارغوانی به دست میاید .

درخشندگی : میزان روشنی و تیرگی رنگ ها در طراحی می باشد به طور مثال رنگ زرد  بیشترین درخشندگی و رنگ بنفش کمترین درخشندگی را دارد .

پرمایگی : میزان خلوص رنگ ها در طراحی معماری است و احساسی که از رنگ ها در افراد به وجود می آید به طور مثال از طریق  رنگ ها میتوان باعث ایجاد انرژی شد یا میتوانن محیطی کسل کننده و بی روح به وجود آورد . رنگ قرمز بیشترین انرژی و سفید احساس کسل کننده ای می دهد و بستگی دارد چه نوع دکوراسیونی داشته باشیم که در  طراحی داخلی خانه باید تشخیص داده شود که ترکیب رنگ ها و یا چیدن آنها کنار همدیگر چگونه باشد و یا بخواهد چه احساسی را به وجود بیاورد و حتی آنها رادر چه مکانی استفاده شوند .

در حقیقت، در یک پروژه واحد، طراح داخلی نه فقط برای کار کردن با تیمش، بلکه برای کارکردن با افراد زیر نیز مسئول است:

  • معماران
  • پیمانکاران عمومی
  • لوله کش ها
  • متخصصین برق
  • نقاشان
  • سفال پز یا سنگ کار
  • متخصصان کف پوش
  • چوب کاران
  • متخصصان در و پنجره
  • سازندگان مبلمان
  • هنرمندان و مجسمه سازان
  • معماران منظر
  • متخصصان کنترل آب و هوا
  • LEED و متخصصان پایداری
  • برنامه ریزان شهری و مقامات دولتی

یک طراح داخلی منزل باید با انواع متریال و مصالح داخلی آشنایی داشته باشد و با کمک آنها  بتواند فضایی زیبا و کارا خلق شود. طراح داخلی باید با فرهنگ های دیگر شهرها و استان ها و مناطق آب و هوایی و تاثیرات منطقه ای در معماری آنها نیز اگاهی داشته باشد و براساس این اطلاعات بتواند فضایی منحصر به فرد را خلق کند .

هم طراحان داخلی و هم دکوراتورهای داخلی باید در انتخاب موارد زیر مهارت داشته باشند:

  • بهسازی پنجره
  • لوازم خواب
  • مبلمان
  • اثر هنری
  • تجهیزات جانبی
  • واحدهای ذخیره سازی
  • وسایل روشنایی
  • فرش و قالی
  • رنگ ها
  • پارچه ها و بافت ها
  • سبک طراحی
  • طرح
  • طراحی برای رخدادهای خاص
  • و غیره

یکی از دیگر اصول مهم در طراحی منزل بحث نورپردازی میباشد که باعث زیبا تر شدن محیط و فضای ساختمان میشود . یک طراح منزل اول باید در نظر بگیرد که ساختمان تا چه اندازه ای از نور خورشید بهره میگرد و در چه قسمت هایی باید از نور پردازی استفاده شود . وقتی صحبت از نور پردازی میشود این گمان وجود دارد که نورپردازی تنها برای روشنایی است در صورتی که نورپردازی در طراحی منزل باعث روح دادن به دکوراسیون فضای خانه میشود و تاثیر مهمی در زیبای آن دارد . نورپردازی در کجا و از چه نوعی باید استفاده شود؟ بستگی به عملکرد آن دارد .در طراحی داخلی منزل 3 نوع نورپردازی داریم.

 نورپردازی محیطی:اگر بخواهیم کل فضا را به صورت مساوی روشن کنیم باید از این نورپردازی استفاده شود که در این نورپردازی چراغ ها در سقف نصب میشوند که بیشتر برای اتاق ها مناسب است .

نورپردازی کاری : برای کارهای خاصی انجام میشود مانند چراغ مطالعه یا چراغ هایی  که در زیر کابینت نصب میشود .

نورپردازی تاکیدی : این نورپردازی همانطور که از اسمش پیداست برای تاکید کردن چیزی به کار میرود مانند موزه ها که برای جلب توجه در آثار باستانی از این نورپردازیی استفاده میکند که باعث سکون و خیره شدن به آن قسمت میشود.

پیروی کردن از سبک در طراحی داخلی منزل می تواند باعث به وجود آمدن هماهنگی و نظم بین عناصر مختلف و در کنار ان  باعث به وجود امدن زیبایی فضا میشود .

سبک های دکوراسیون داخلی که در ایران بیشتر رواج دارد :

سبک ایرانی : در سبک طراحی داخلی ایرانی بیشتر فرم های که وجود دارد بیشتر از مبحث تقارن و تعادل و اندازه های دقیق  در عین سادگی می باشند و دارای ایوان های مرتفع و ستون های بلند است . تزینات طراحی ایرانی با رنگ های زیاد همراه است که بیشتر در طرح های شیشه ای دیده میشود و فرم ها نیز به شکل  سنتی انتخاب میشود

سبک مینیمالسیم (ساده گرایی Minimalism) : این سبک از سادگی می آید ، بدون آرایش و شلوغی ، از فرم های ساده و اشکال هندسی مثل مربع و مستطیل و دایره می باشد در سبک مینمالیسم می توان با طرح های ساده و بی آلایش به کیفیت بالا و طرح های زیبا رسید و طرفداران این سبک اعتقادشان این است که زیبایی در سادگی است .  رنگ ها در این سبک میتواند  روشن یا تیره باشد و بیشتر رنگ های خنک و سطوح ان صاف و ساده هستند .

سبک کلاسیک :  در طراحی داخلی منزل کلاسیک همه اشیا با تزینات پیچیده دیده میشود و تمام مبلمان به حالت خشک و حکاکی شده و منبت کاری شده با طرح های گلدار و اشکال های افسانه ای هستند.

قبل از هر کاری یک طراح باید برای فضای خود یک نقطه ی کانونی در نظر بگیرد . نقطه کانونی باعث می شود افراد روی نقطه ای خاص تمرکز داشته باشند و وقتی به آن محیط وارد میشوند باعث تمرکز و سکون افراد شود . این نقطه کانونی میتواند شومینه باشد یا تابلوی بر روی دیوار یا … در انتخاب رنگ ها میتوان مواردی از قبیل رنگ های قهوه ای و طلایی ، سبز ، ابی ، صورتی  و رنگ های سفالی را استفاده کرد . برای طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک کف کار از پارکت های چوبی یا از سنگ مرمر است . نقش ستون ها در روی دیوارها یا در نمای آن زیاد دیده میشود 

سبک روستیک : این سبک در طراحی داخلی منزل های ویلایی یا روستایی و کوهستانی وجود دارد و از مشخصات آن وارد شدن طبیعت در طراحی داخلی است . مبلمان این سبک بیشتر از کنده درختان یا  متریال چوب طبیعی به حالت الیاف و کنف می باشد و از مصالحی که در طبیعت وجود دارد مانند چوب و سنگ بدون صیقل دادن آنها و استفاده کردن آن در طراحی داخلی می باشد . به کار بردن رنگ هایی که آرامش بخش هستند و الگوهای آنها بیشتر در طبیعت وجود دارد و سقف و کف آنها بیشتر با الوارهای چوبی ویا چوب های قدیمی که بیشتر بافت دار می باشد پوشانده میشود. طرح  پارچه های مبلمان آنها به صورت راه راه ، چهارخانه یا طرح های از گیاهان می باشد.  استفاده از وسایل تزیینی قدیمی و سنتی از ویژگی های این است .

سبک آرت دکو: این سبک در طراحی دکوراسیون منزل با استفاده از فرم های ارگانیک و گیاهی یا از اشکال هندسی متقارن و هم وزن به  همراه رنگ های شاد، زرد ، نقره ای ، قرمز، بژ ،صدفی، یا ترکیبی از رنگ سبز یا رنگ های تیره می باشد. دیوارهای آن بیشتر از کاغذ دیواری یا پنل دیواری است در دکوراسیون داخلی آن بیشتر از آیینه و کف آنها از پارکت یا کفپوش های طرح دار یا انتزاعی استفاده میشود . استفاده کردن از شومینه که از جنس های آنها بیشتر از فلز یا سنگ مرمر است در این سبک دیده می شود.

سبک باروک : سبک باروک همانندسبک کلاسیک می باشد و دارای تزینات زیاد می باشد که در آن حرکت و جنبش را میتوان احساس کرد در این سبک بیشتر از اشیا تزینی و گران قیمت استفاده میشود و طراحی داخلی کلاسیک را میتوان با کار گذاشتن شومینه با جزئیات و تزینات زیاد کامل کرد ، دیوارها اکثرا با رنگ تیره و یا با کاغذ دیواری پوشانده شده باشند و در حمام ها بیشتر از وان های فلزی و در بازسازی و دکوراسیون داخلی انها استفاده ازنورپردازی زیادبه چشم می خورد.

سبک گوتیک : در این سبک بیشتر استفاده از منحنی ها و تقارن دیده میشود.

سبک اوریگامی : این سبک در کشور ژاپن به معنی خم کردن کاغذ است که خود کلمه اوراگامی از اورو(خم کردن) و گامی (کاغذ) تشکیل شده است که در معماری هم به صورتی است که اشیا مربع شکل را از وسط یا گوشه تا بزنید که شکل هایی به صورت مثلث به وجود بیاید که این طرح ها به صورت برآمدگی می توان در دکوراسیون داخلی در سقف یا در شکل مبلمان یا حتی در دیوارهای آن دید .

سبک مونوکروماتیک : در این سبک در دکوراسیون منزل به راحتی میتوان با کنار هم چیدن هارمونی یک رنگ  متعادل  در طراحی داخلی به وجود آورد.

سبک مدرن : سبک مدرن مانند سبک مینیمالیسم می باشد و بیشتر در فضاهای کوچک و آپارتمانی استفاده میشود که از تمام فضاها با ترفندهای ماهرانه استفاده میشود که همراه با زیبایی آن حس آرامش و سادگی را به وجود می آورد در این سبک در دکوراسیون داخلی خانه از تزینات کمتری استفاده میشود . شعار سبک مدرن عملکرد مهم تر از فرم است. برای طراحی فضا و مبلمان آن بیشتر تعادل نامتقارن و از فرم های هندسی در دکوراسیون آن استفاده میشود .

روانشناسی خطوط در طراحی داخلی

توجه کردن به خطوطی که در فضا وجود دارد و استفاده از این خطوط در طراحی منزل به طور مثال خطوط افقی در فضا باعث گسترده دیده شدن آن محیط میشود و استفاده کردن از خطوط افقی موجب میشود تا حس صمیمیت در محیط به حد اکثر برسد توجه کردن به خطوط های مورب و استفاده کردن از آنها در طراحی داخلی باعث به وجود آمدن فضای پر انرژی و توجه کردن به خطوط منحنی باعث ایجاد یک فضا با جذابیت و آرامش بیشتر می شود.

رعایت اصل هارمونی ها در طراحی داخلی

لازم است در طراحی های داخلی از یک طیف رنگ خاصی استفاده کنیم . انتخاب مبلمان نیز باید متناسب با کاربری فضای مورد نظر صورت گیرد و بستگی به سبک طراحی منزل و وسعت فضا نوع مبلمان تغییر میکند به این صورت که اگر فضا کوچک باشد نباید از مبلمان عریض استفاده کرد . در تزینات دکوراسیون بسته به نوع چیدمان می تواند با چیدن تزینات با ارتفاعات مختلف و در فاصله های معین از همدیگر باعث به وجود آمدن ریتم شد . برای جذابیت بیشتر دکوراسیون داخلی منزل نیز می توان  از ترکیب بافت های خشن و نرم استفاده کرد . یک طراح داخلی باید همواره سعی داشته باشد در حین زیبایی و عملکردی بودن فضا مانع از به وجود آمدن فضای منفی شود و حتی از این فضاها باید به نحو احسنت استفاده کند .

طراحی داخلی منزل بر اساس اقلیم های که در ایران وجود دارد:

اقلیم معتدل و مرطوب (ساحل جنوبی دریای خزر)این نوع اقلیم دارای بارندگی شدید و رطوبت بالاست معماری خانه های آنها با فاصله از همدیگر بیشتر دارای کرسی چینی بدون زیر زمین و استفاده بیشتر از متریال چوب و متریال هایی که ظرفیت گرمایی کمتری برخوردار است . طراحی داخلی منزل در این نوع اقلیم بیشتر باید از متریال هایی استفاده شود که ذخیره کردن گرما در آن وجود نداشته باشد و از مصالحی که بیشتر سبک می باشند زیرا وقتی درجه هوا در روز کم است ذخیره کردن آن اهمیتی ندارد و باید طوری باشد که تهویه هوا  وجود داشته باشد . برای اینکه شرایط اقلیمی خودش را در این منطقه داشته باشد بهتر است بیشتر از متریال چوب استفاده شود البته باید توجه کرد نوع مبلمان و پارکت ها باید از جنس های محکم انتخاب شوند زیرا به علت رطوبت آن منطقه باعث حشره افتادن در چوب میشود و نوع پرده ها برای راحت  پیدا کردن جریان هوا نباید ضخیم باشند.

اقلیم گرم و خشک( مناطق کویری ایران) : این اقلیم دارای شب های سرد و روزهای گرم می باشد. بارندگی کمتر و میزان  تبخیر آب زیاد است . خانه ها در مناطق گرم و خشک بیشتر از متریال های با ظرفیت گرمایی زیاد ساخته میشود و خانه ها چسبیده به همدیگر و بیشتر خانه ها داری گودال باغچه و حوض می باشند و خانه ها دارای سایبان و ایوان می باشند . برای طراحی داخل منزل در مناطق گرم و خشک باید از پنجره هایی عریض و دارای سایبان استفاده شود و بیشتر از رنگ های روشن و دکوراسیون روشن استفاده شود. کف ها بهتراست از متریال سنگ و چوب وبرای تزینات داخلی و حفظ اقلیم گرم و خشک از آب نما و گلدان با گیاهان سبز استفاده کرد.

اقلیم سرد و کوهستانیاین اقلیم بیشتر در مناطق نواحی زاگرس و نواحی مرکزی ایران است با سرمای شدید زمستان و هوای معتدل تابستان می باشد. میزان بارندگی زیاد و اختلاف شب و روز هم بسیار زیاد است معماری در نوع اقلیم خانه ها همگی چسبیده به هم و بیشتر از متریال سنگ یا چوب با کرسی چینی سنگی می باشد  . برای طراحی داخلی در این نوع مناطق بهتر است از متریال هایی که مقاومت حرارتی مصالح را زیاد کند و عایق حرارتی باشد استفاده شود و بیشتر از رنگ های تیره در طراحی داخلی منزل اجرا شود.

اقلیم گرم و مرطوب: این اقلیم بیشتر در امتداد دریای خزر و دریای عمان با گرما و رطوبت زیاد و میزان بارندگی بسیار پایین همراه است که در زمستان هوای معتدلی دارد . در این نوع اقلیم استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی کم ، خانه ها دارای سایبان و ایوان های بلند و پنجره های زیاد ساخته میشود . برای طراحی داخلی این نوع مناطق بهتر است از رنگ های روشن و پرده های نازک در پنجره ها استفاده شود . معمولا در این مناطق کابینت آشپزخانه ها به صورت باز ساخته نشود که می تواند برای جلوگیری از گرما و رطوبت از آشپزخانه به محل نشیمن از پارتیشن های پیش ساخته استفاده شود و برای کف بهتر از متریال های سنگ استفاده شود .

____________________________________________________________________

ما در گروه مهندسی معماری نگین صدری در این راه خود را مدعی به عنوان بهترین مجموعه از لحاظ فنی اجرایی و جلب رضایتمندی مشتری میدانیم و برای خلق فضایی مملو از آرامش و با شکوه تمام تلاش و اگاهی خودرا بکار میبریم.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦

طراحی داخلی نگین صدری

طراحی ویلا /طراحی داخلی ویلا نئوکلاسیک و کانتمپراری
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
Telegram / call 00989128113856

طراحی داخلی ساختمان | طراحی داخلی منزل | دکوراسیون منزل | طراحی دکوراسیون داخلی منزل | طراحی داخلی خانه | طراحی داخلی آشپزخانه | طراحی داخلی اتاق خواب | بازسازی ساختمان |بازسازی منزل |تعمیرات ساختمان | بازسازی و دکوراسیون |اجرای دکوراسیون داخلی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین