شناخت عرصه ها درطراحی داخلی :

فضا، یکی از المان ‌های کلیدی در طراحی ودکوراسیون داخلی به شمار می‌ رود؛ در واقع، همان طور که انتظار می ‌رود، فضا به خود اتاق یا خانه مربوط می شود. در واقع شکل، سایز، دیوارها و پنجره‌ ها، فضا را تشکیل می ‌دهند.

استفاده موثر از فضا، رفاه کاربر و طراحی کاربردی به توسعه حرفه طراحی داخلی معاصر کمک کرده است ویکی از مراحل طراحی پلان شناخت فضا های موجود در طرح و دسته بندی آنها برای طراحی مناسب است. برای جاگذاری مناسب فضا های موجود از عرصه بندی استفاده می‌کنیم.

در هر بنای مسکونی با توجه به نیاز ها و خواسته های افراد خانه و خانواده، تنوع فعالیت های آنان، نیازمند به فضاهای مختلفی هستیم.

 باافزایش هزینه‌ها برای زندگی با کیفیت، توسط شهرنشینان و افزایش جمعیت استفاده موثر و کارآمد از فضاهای محدود و عرصه ها  تنها انتخاب نیست، بلکه نیاز مردم است. برای ایجاد فضاهای منسجم ، باید همزمان بر روی فضاهای بزرگ وجزییات کوچک تمرکز کنیم.

 در واقع  به تعدادی از فضاها و عملکردهای سازگار که با هم وابستگی معمــاری داشته و در بخش مشخصی از نقشه طرح ما مکان یابی می شود عرصه می گوییم .

عرصه مکانی است که  انسان درآن نیازهای مادی و معنوی خود را تأمین می‌کند.

سه نوع عرصه در طراحی و دکوراسیون داخلی تعریف می کنیم:

1.عرصه خصوصی2.عرصه  عمومی3.عرصه نیمه خصوصی

1.عرصه خصوصی:

 جزو خصوصی ترین فضاها و محیطی با آرامش بالا هستند هر فردی باید درخصوصی ترین عرصه  خانه بتواند درخلوت های خود به امورشخصی ودرونی خود بپردازد.شامل عرصه های خواب ( اتاق خواب والدین،اتاق خواب فرزندان، اتاق کارو مطالعه )،حمام و در بعضی موارد اتاق مهمان نیز جزو این عرصه محسوب می شود.

2.عرصه عمومی:

آن دسته از فضاهايي هستند که بين تمامي افراد ساکن  در ساختمان  به صورت مشترک مورد استفاده قرار مي گيرند و هيچگونه محدوديتي براي ورود و حضورافراد در اين فضا وجود ندارد. اگرچه حضور در این فضاها با مانعی روبرو نیست اما به صورت غیر مستقیم حضور غریبه ها کنترل می شود فضاهایی مانند هال،  اتاق نشیمن،غذا خوری و عرصه های خدماتی موتور خانه ،انباری و پارگینگ  نیز در این تقسیم بندی قرار می گیرد.

3. عرصه نیمه خصوصی:

فضاهايي که از نظر مالکيت، محدوديت هاي کاملا خصوصي را ندارد، ولي به خاطر کارکرد خاصشان يا نحوه طراحي و ويژگي هاي کلبدي شان مورد استفاده تمامي افراد محله قرار نمی گيرد. پاگرد ها و حياط در آپارتمانها، ورودي منازل و واحدهاي همجواري و يا پارکينگ هاي جلو منازل در زمره اين فضاها قرار مي گيرد.

نوع دیگری از تقسیم بندی عرصه ها در فضای داخلی پلان شامل:عرصه های خانوادگی،پذیرایی،خدماتی وفضای بازمی باشد.

عرصه خانوادگی:

مکانهایی که اعضای خانواده به طورعمومی از آن استفاده می کنند عرصه خانوادگی به سمت نور مناسب آفتاب و حیاط و فضای باز یا نیمه باز طراحی می شود و این  باعث گرمی و صمیمیت خانواده ها می شود که شامل: غذا خوری – آشپزخانه – هال – اتاق نشیمن-صبحانه خوری

عرصه پذیرایی:

فضایی برای حضور میهمانان و ارتباطات دوستانه وخانوادگی می باشد که شامل: پذیرایی – نهار خوری-ورودی می باشد.

عرصه خدماتی :

 فضا های خدماتی برای آسایش هرچه بیشتر افراد طراحی میشوندکه شامل پارکینگ – موتورخانه – انباری و زیر زمین

عرصه فضای باز:

این فضاها در ارتباط با فضا های بسته هستند . فضــــایی است غیــــر رسمی و در صورت امکان بایــد در بهترین و مهمترین موقعیت طراحی مکان یابی شوددر طراحی ویلا طراحی محوطه مورد  اهمیت است و امکانات جدیدی را برای ساکنان آن بوجود می آورد بهتر است  با عناصری جهت حفظ محرمیت محصور شوند مانند(درختان و گیاهان )که فضاهای باربیکیو-فضای گفتگو -تراس-بالکن را شامل می شود.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
whats app / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین