سیر کولاسیون در طراحی داخلی :

سیر کولاسیون یا برنامه ریزی فضایی نحوه حرکت افراد در یک فضا را مشخص می کند .

در سیر کولاسیون صرف نظر از سبک مورد نظر طراحی فضا را ارزیابی می کنیم و سپس برای فضاهای خصوصی یا عمومی چیدمان بهینه ای را طراحی می کنیم.

 ابتدا در مورد ساختار فضا ، نقاط کانونی اصلی و قرار گیری  مبلمان در آن را بررسی می کنیم. پس از تکمیل برنامه ریزی فضا ، طراحی آنرا باتوجه به سبک مورد نظر دکوراسیون ،نور پردازی و مبلمان را انتخاب می کنیم.

از جمله مهمترین مسائل در طراحی  و ترسیم، توجه به این نکته است که رابطه ی مناسب میان فضاهای گوناگون یک واحد مسکونی را رعایت نماییم:

1. محل مناسب محدوده های اصلی با در نظرگرفتن نیاز آنها به نور طبیعی، چشم انداز و تهویه و…

2. ارتباط مناسب آن با محدوده های دیگر با امکان دسترسی مناسب و عدم تداخل در عملکردها

سیرکولاسیون یا همان لکه گذاری در طراحی داخلی بسیار حائز اهمیت است افراد باید بتوانند وارد ساختمان شوند، به تمام فضاها بروند و به راحتی بین فضا‌ها حرکت کنند.

دو نکته مهم که باید توجه کنیم اولا در مورد چگونگی ارتباط فضاها از نظر مجاورت و جدایی آنها از یکدیگر  می باشد ثانیاً، تعیین نحوه سازماندهی فضاها در ارتباط با یکدیگر بسیار مهم است تا فرد  بتواند آنطور که نیاز به استفاده از آن دارد عمل کند.

اغلب سیرکولاسیون ها  در طراحی به دو دسته تقسیم می شود:

1.سیرکولاسیون عمودی2. سیرکولاسیون افقی

سیر کولاسیون عمودی:استفاده از فضاهای ارتباطی عمودی راه پله ها و آسانسورها

سیر کولاسیون افقی: فضاهای ارتباطی افقی مانند راهروها یا هر فضای داخلی دیگری و نحوه چیدمان آن می توانید از فضاهای ارتباطی کمتر، بهترین استفاده را ببرید.

توجه کافی به سیرکولاسیون می تواند در هزینه صرفه جویی کرده وبه دسترسی راحت تر ساکنان کمک کند توجه درست و اصولی به فضای داخلی اتاق کار و منزل تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره وری و همچنین ایجاد حس آرامش در انسان دارد.

در ترسیم و طراحی فضاهای  موجود در یک خانه، بایستی گردش یا عبور و مرور افراد منزل را مورد توجه قرار دهیم  تا کمترین فضا جهت عبور و مرور فراهم شود و از ایجاد راهرو و هال های طویل ممانعت شود. مسیر های حرکتی باید کوتاه باشد تاعملکرد فضاها تداخلی با هم نداشته باشد در نتیجه استفاده بهینه تری از فضاها خواهد شد.

در تقسیم بندی فضاها برای ایجاد سیرکولاسیون به قسمت‌ هایی از خانه که اثاثیه دارند، «فضای مثبت» و به قسمت ‌های خالی از اثاثیه، «فضای منفی» می‌ گویند باید بین فضای مثبت ومنفی تعادل برقرار کنید.

عملکرد و نحوه استفاده از فضای داخلی اولین عنصری است که در ابتدای امر باید مد نظر قرار گیرد دومین مورد میزان نور طبیعی ومنظره اتاق وسومین مورد خصوصیات معماری ساختمان از عواملی هستند که قبل از شروع دکوراسیون داخلی باید مد نظر قرار گیرند.

چند نمونه فضای داخلی و بررسی آنها  از نظر قرار گیری:

ورودی: هرچه ساختمان پیچیده‌تر باشد ورودی واحد مسکونی باید در محلی باشد که دسترسی به فضاهای مهم پلان، به آسانی و بدون طی کردن  فاصله زیاد ممکن باشد و حتما یک فضای تقسیم در محل ورودی وجود داشته باشید.

آشپزخانه: باید در محلی قرار داشته باشد، کمترین فاصله را تا ورودی اصلی ساختمان داشته باشد.در واقع آشپزخانه عمل سرویس رسانی به تمام خانه را بر عهده دارد. 

پذیرایی و نشیمن خصوصی: بایددر ارتباط مستقیم با آشپزخانه باشند، ودسترسی مستقیم از ورودی داشته باشد. اتاق غذاخوری میان آشپزخانه و اتاق نشیمن و نزدیکی اتاق غذاخوری به آشپزخانه و نشیمن ضروری است.

سرویس بهداشتی وحمام :محل قرار گیری حمام در مجاورت اتاق خوابها باشد.

اتاق خواب:اتاق خواب باید از محدوده هایی که افراد به صورت عمومی و جمعی در آن فعالیت می کنند، دور باشند جهت جدا کردن قسمت خواب از دیگر قسمت های خانه می توان از راهرو و یا یک هال خصوصی استفاده کرد.

در نتیجه سیرکولاسیون در فضای داخلی به چگونگی چیدمان و تقسیم فضاها، کیفیت پوشش سطوح (کف،سقف و دیوارها ) نورپردازی، انتخاب مبلـمان مجموعه عوامل بسیار موثر دیگر که تعیین کننده در جذابیت و عملکرد فضاهای داخلی هستند بستگی دارد.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
whats app / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین