شیشه و مصالح شفاف

 شیشه از جمله متریال های پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال کاربردی به دلیل قا بلیت های فراوان به یک مصالح اصلی در حوزه معماری تبدیل شده است . شیشه ماده شفافی است  که در مصارف ساختمانی کاربرد ویژه ای دارد از تامین نور مورد نیاز تا دکوراتیو کردن و بخشیدن زیبایی و تقسیم بندی فضا از این مصالح استفاده می شود. شیشه از قرن 19 میلادی با افزایش دسترسی بشر به انرژی و توانایی تامین دایمی آن نقش بیشتری در معماری یافت. استفاده از شیشه در کنار سایر متریال ها نظیر فلز ظرافت و زیبایی بی نظیری رابه تصویر می کشد و نمایی مستحکم و دکوراتیو ایجاد می نماید.

انواع شیشه

1.جام:

تمامی شیشه ها باید با استانداردهای ملی ساختمان نصب گردد تا بتواند ایمنی موجود در ساختمان را تامین کند. شیشه های خارج از ابعاد استاندارد راشیشه جام می نامند. تولید و حمل این نوع شیشه ها ، به دلیل سایز بزرگشان دارای دشواری فراوانی هست کوره های تولید شیشه جام در دو نوع عمودی و افقی وجود دارند که هر کدام روند کار مختص به خود را دارند و اندازه مشخصی از شیشه را تولید می کنند.

 البته شیشه جام هایی که در کوره عمودی تولید می شود به دلیل ورود فشار و حرارت از تمام نقاط، در مقابل شکستن مقاومت بیشتری خواهند داشت. شیشه جام علاوه بر نوع ساده به صورت مشجر نیز تولید  می شود و برای قسمت هایی که قصد استفاده از نور طبیعی بیرون را دارند اما نیاز به محدود کردن دید    به داخل باشد، کاربرد دارد.

2. شیشه لمینت:

 یک شیشه ایمن متشکل از دو یا چند لایه شیشه سکوریت است. شیشه لمینت کاربردهای متفاوتی دارد و در مکان های مختلف برای افزایش ایمنی ساختمان از آن استفاده می شود. شیشه های ضد گلوله، عایق، ضد سرقت، مقاوم در برابر زلزله و نورگیرها از جنس لمینت هستند همچنین درب و پنجره انواع ساختمانها،کف های شیشه ای نیز از این نوع هستند.

3. سکوریت:

شیشه سکوریت از حرارت دادن شیشه خام ساخته می شود شوک حرارتی وارد آمده بر شیشه، مقاومت مکانیکی آن را در برابر عوامل مختلف افزایش می دهد. در حال حاضر شیشه های سکوریت رنگی و ساده در ساختمان سازی به طور گسترده کاربرد دارند. مهمتریت عامل نصب این شیشه ها مقاومت بالا و ایمنی.آن است.از این شیشه ها در نمای ساختمان، سقف های شیشه ای، پله های شیشه ای، شیشه وسایل خانگی، درب و پنجره و … استفاده می شود.

4. مشجر:

شیشه ای که دو طرف آن طرح داراست و دارای برجستگی می باشد. این شیشه با ضخامت های مختلف در نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی، پارتیشن بندی، تزئینات ساختمان و … کاربرد دارد.

5.شیشه سیمی:

بهترین شیشه سیم دار پنجره دوجداره و سه جداره برای درب و پنجره مداری و مکانهای عمومی و اتاقهای کنترل  کاربرد دارند و نسبت به شیشه های لمینت و سکوریت مقاومت مناسبی در برابر ضربه ندارند. شیشه سیم دار معمولی که درپارتیشن بندی ، کابین های آسانسور و دربهای اضطراری و  به شکل شیشه های سیم دار مسلح وجود دارند. 

6.رفلکس:

شیشه رفلکس یا شیشه آینه ای  که نور را منعکس می کند. اصولاٌ شیشه های رفلکس در نماکاری ساختمان کاربرد دارند. این شیشه ها از بیرون حالت رفلکس و از داخل همانند شیشه های معمولی بوده ودارای رنگهای مختلفی هستند.

7. ضد اشعه(uv):

این شیشه مانع از عبور اشعه  ضد آفتاب ، مادون قرمز و امواج الکترو مغناطیس می شود. کاربرد آن جهت جلوگیری از تابش مستقیم خورشید به داخل و کاهش خروج انرژی از طریق پنجره می باشد. از این شیشه ها در منازل و شیشه های استخر که کاملا قابل شستشو و ضد آب هستند استفاده می شود.

8. دکوراتیو:

شیشه دکوراتیو نوعی شیشه تزئینی است که با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند رنگ‌آمیزی وطراحی بر روی انواع شیشه ساخته و تهیه می‌شود. دکوراتیو کردن بر روی شیشه‌های مختلف ساختمانی از جمله شیشه های لمینیت، سکوریت و شیشه های دوجداره قابل انجام است.

امروزه شیشه های دکوراتیو متفاوتی، متناسب با فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تهیه و تولید می‌شوند. معمولا در طراحی نورگیرهای سقفی، درب و پنجره‌ها، فضای آشپزخانه، کابینت، ساخت درب های شیشه‌ای ، دیوارهای داخلی ، پارتیشن، راه پله و به عنوان محافظ مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

در سرویس بهداشتی برای زیبا کردن درب باکس‌ها و حتی دیوارهای جدا کننده از این نوع شیشه ها استفاده می‌شود. شیشه دکوراتیو دوجداره در تولید و ساخت انواع مختلف پنجره برای فضاهایی که معماری سنتی و کلاسیک تلفیق شده باشد، کاربرد دارد.

9. چاپ دیجیتال:

پیاده‌ســازی انواع طرح‌ها و رنگ‌ها  الهام گرفته از طبیعت با بالاترین کیفیت و بیشترین ماندگاری، امکان خلق ایده‌های متنوع معماری را فراهم می‌آورد از این شیشه در نمای ساختمان، دیوار، کف، سقف و انواع پارتیشن استفاده می شود.از ویژگی های آن می توان به تنوع در طرح ،قابلیت ارتقا در جه ایمنی ،دوام بالا وتنوع رنگی را نام برد.

10. فتولمینت:

فوتولمینیت کردن شیشه به معنی لمینیت کردن یک طرح گرافیکی درون شیشه است در اجرای این روش می‌توان از پارچه، طلق یا چاپ مستقیم شیشه استفاده کرد.

1.در لمینیت پارچه، پارچۀ دلخواه بین دو شیشه قرار گرفته و برای همیشه لمینیت می‌شود.

2.در لمینیت با طلق، طرح مورد نظر به صورت دیجیتال روی طلق مخصوص چاپ شده و طلق چاپ‌دار بین دو شیشه لمینیت می‌شود.

3.در روش چاپ مستقیم، چاپ دیجیتال به طور مستقیم روی شیشه انجام شده و سپس لایه‌ی شیشه چاپ‌دار با یک لایه‌ی دیگر شیشه لمینیت می‌شود.

چند نمونه از متریالهای شیشه خدمتتتون ارائه نمودیم در ادامه مباحث متریالها و اولین تقسیم بندی آن ( شیشه و مصالح شفاف ) با ما همراه باشید.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین