markomihaljevic.com

نور پردازی فضاهای خارجی

در این مقاله سعی کردیم شمارو با نورپردازی فضاهای خارجی آشنا کنیم. تا انتها با ما همراه باشید. این مقاله توسط گروه معماری مهندسی نگین صدری تهیه شده. باید گفت نور پردازی نمای بیرونی ساختمان از مهم ترین بخش ها در طراحی ساختمان به شمار می آید و حس زنده بودن به آن می بخشد.ممکن است کل ساختمان نور پردازی شود یا حتی برای برجسته کردن بخشی از نمای ساختمان نور پردازی را انجام داد.ظاهر نما در طول روز به دلیل تغییر جهت نور و اجزای مختلف نور که به صورت پراکنده و مستقیم هست  تغییر می کندمهمترین اصل در نور پردازی توجه به رنگهایی است که در ساختمان بکار می رود.عدم سازگاری نور پردازی ساختمان با ساختمانهای مجاور در مناطق مسکونی موجب اغتشاش دید(آلودگی نوری) می شود.

هماهنگی نور پردازی با فرم وسبک معماری :

شکل و طرح معماری نمای ساختمان تاثیر مستقیمی بر نور پردازی آن داردو توجه به نکات زیر ضروری است.

1.ابعاد نما

2.مصالح بکار رفته

3.قدمت ساختمان

روشهای مختلف نور پردازی نمای ساختمان :

نور پردازی خشن:برای نشان دادن ساختمانهای کوچک و سطوح و عناصر معماری بکار برده می شود.و نور پردازی بیشتر بر روی قسمتهایی که قرار است مورد توجه و دیدباشند انجام می گیرد.

نور پردازی یکدست: نور پردازی بشتر یکدست و نرم انجام می شود.و نما را به صورت یکنواخت ودر سطح وسیع روشن می کنیم.

نور پرداری داخلی و خارجی: بیشتر در قسمتهای پنجره ،نرده بالکن و عناصری که در نمای ساختمان قرار داردبا استفاده از فیبر های نوری و لامپهای نئونی جلوه می بخشند تا طول و حجم ساختمان بیشتر به چشم بیاید.

نور پردازی محوطه و تاثیر آن بر نمای ساختمان:

نور پردازی محوطه علاوه برایجاد امنیت و تامین روشنایی فضا باعث افزایش زیبایی ظاهر ساختمان می شود.و بیشتر از چراغهای دفنی یا زمینی ،چراغهای وال واشر،چراغهای لایت  وچراغهای جت لایت وچراغهای پروژکتور (نور افکن) استفاده می شود.

چراغهای دفنی یا زمینی :این نوع چراغها را درون زمین یا سطوح دیگر نصب می شوند در شرایطی که بخواهیم نور را با شدت یا رنگ خاصی به یک قسمت از نما بتابانیم در روشن سازی سطوحی مانند دیوار ستونها و درختان استفاده می کنیم. به دلیل مقاومت بالایی که دارند در فضای باز استفاده می شوند.

چراغهای وال واشر:این نوع چراغها از چندین ال ای دی در کنار هم که وظیفه آنها تولید نور خطی است و برای نور پردازی دیوارهای مرتفع گزینه بسیار خوبی هستند و باید بسته به نوع متریال استفاده شده برای نما و طراحی در نظر گرفته شود

چراغهای لایت:این نوع چراغها از تکنولوژی ال ای دی استفاده میکنند ساختار خطی باعث زیبا شدن محیط وتامین روشنایی در مسیرهای طولانی را می دهد.از سه نوع چراغهای لاین روکار ،لاین توکار و لاین آویز استفاده می شود.

چراغهای جت  لایت:این چراغها امکان نور پردازی خطی و نقطه ای را به ما می دهدنور ایجاد شده از این چراغها بر روی شیشه مانند عدسی عمل می کند که باید با دقت و هوشمندانه نور پردازی انجام بگیرد تا به ظاهر ساختمان آسیب نزند.

چراغهای پروژکتور(نور افکن):در فضاهایی که نیاز به نور دهی بیشتری داریم استفاده می شود و درفضاهای وسیع که دارای محوطه بزرگی است مانند کاخها استفاده می شود.

هماهنگی نور پردازی با فعالیتی که در داخل ساختمان انجام  می گیرد بیان و منعکس می شود به عنوان مثال نور پردازی ساختمان مذهبی با مرکز خرید متفاوت است و نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد احساس آرامش ،ایمنی و صمیمیت در طرح نور پردازی ساختمان مسکونی می باشد.  

صرفنظر از اینکه ساختمان تاریخی یا مدرن باشد سبک و مواد مورد استفاده برای طراحی روشنایی باید مورد توجه قرار بگیرد به عنوان مثال در ساختمانهای سبک کلاسیک به روشنایی که غالبا متقارن و باروشی لطیف نور پردازی شده مورد توجه است.

ایراد اصلی  در نور پردازی در مورد آلودگی و تابش نور است در بعضی موارد میزان روشنایی و نصب نادرست المانهای نور پردازی  باعث ایجاد نشست نور به فضای داخلی ساختمان و مزاحمتی برای ساکنین  بوجود می آورد.

در رابطه با جهت و زاویه معمولاقراردادن این چراغ‌هادرجهت عمودی باعث می‌شودکه ساختمان شمابلندتروکشیده به نظربرسد

ارتفاع تجهیزاتی که دقیقا در  بخش‌ هایی از نما که اهمیت بیشتری برای ما دارند، در تاریکی شب به چشم بیایندباید توجه داشت

امروزه نور پردازی نقش بسیار مهمی در طراحی داخلی هر ساختمانی دارد میتواند فضایی بسیار رویایی یا حتی فضایی خسته کننده را بوجود بیاورد نور پردازی باید به گونه ای باشد که تمام رنگها به زیبایی خود نمایی کند.

لوکور بوزیه معمار بزرگ میگوید:معماری بازی هنری هنر مندانه دقیق و خیره کننده مجموعه ای از اجسام ساخته شده در زیر نور است. پس می توان گفت نور برای دیدن فضا ،تشخیص فرمها و رنگها و حس خوب داشتن لازم وضروری است.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله ” نور پردازی محوطه وحیاط” ما رو با کلیک روی اینجا مطالعه کنید.

گروه مهندسی معماري و طراحي داخلي نگين صدري
صفرتاصد طراحی و اجرا
•طراحي داخلي •طراحي نما
•طراحي محوطه
•دكوراسيون •بازسازي
•فرنيش و چيدمان لوكس
٠٩١٢٨١١٣٨٥٦
Negin sadri architectural group
•interior design
•exterior design
•renovation
•decoration
whats app / call 00989128113856

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Open chat
سلام به خدمات طراحی ما نیاز دارید ؟
گروه مهندسی معماری نگین صدری
سلام جهت مشاوره طراحی با ما در ارتباط باشین